urbanisme
superilles
Santa Coloma adaptarà el model de superilles als barris
Estudien la solució per pacificar el trànsit a través de la creació dels anomenats “barris per a vianants”
L'Ajuntament assegura que les actuacions que facin tindran el consens veïnal necessari
La diagnosi del pla de qualitat de l'aire de Santa Coloma de Gramenet ha servit per posar en relleu el problema de la contaminació atmosfèrica i les conseqüències en matèria de salut pública. Per aquest motiu, l'Ajuntament vol posar fil a l'agulla i, a través del pla de mobilitat urbana (PMU), preveu millores i actuacions per reduir l'impacte del trànsit de vehicles a l'interior de la ciutat.
En aquest sentit, el consistori estudia la implantació del model de les anomenades superilles, que a Santa Coloma es presenten com a barris per a vianants, és a dir, zones delimitades per eixos viaris on es vol pacificar la circulació als carrers de l'interior a través d'alguns canvis en la circulació per prioritzar la mobilitat sostenible i reduir el trànsit rodat. D'aquesta manera es volen aconseguir zones on es redueixin les emissions contaminants. Es tractarà d'espais on els vianants tindran prioritat. El tinent d'alcaldessa d'Urbanisme, Jordi Mas, assegura que el procés per a la creació dels barris per a vianants “ja ha començat” i destaca que serà sempre un “procés dialogat amb els veïns de la zona”. El primer pas s'ha fet al barri de Riu Nord, on ja s'han encetat les converses amb l'associació de veïns.
Fons europeus
L'Ajuntament preveu la creació de 25 barris per a vianants. S'hi destinarà una part dels fons europeus de l'Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible i Integrat que ha obtingut recentment Santa Coloma, que el consistori ha anunciat que es dedicaran a les millores urbanístiques necessàries per aconseguir la pacificació del trànsit en aquests espais. Des del grup municipal de SOM Gramenet, el regidor Aitor Blanc destaca la importància del consens veïnal abans d'engegar cap acció. “Cal urbanisme de proximitat per definir aquestes zones”, manté Blanc, que afegeix que les associacions de veïns no poden ser els únics interlocutors i que “s'ha d'escoltar també comerciants i altres entitats de cada barri”.
El pla de mobilitat es troba ara en fase de presentació d'al·legacions i està previst que es pugui aprovar de manera definitiva abans de final d'any. Una de les actuacions previstes és el condicionament de voreres per fer-les més transitables per als vianants a través de l'eliminació d'obstacles com pilones i l'eixamplament. Segons la diagnosi del PMU, el 45% del total de voreres colomenques té una amplada inferior a 180 centímetres. Per això, segons Jordi Mas, cal treballar per eixamplar-les o per crear carrers en plataforma única. “La major part dels desplaçaments a l'interior de la ciutat es fan a peu i cal afavorir aquesta realitat”, manté el tinent d'alcaldessa d'Urbanisme. En aquest sentit, des de SOM consideren que les millores en 35 carrers que recull el pla “són insuficients”.
LA XIFRA
Ordenar l'aparcament
L'aparcament és l'altre problema a resoldre. La falta de rotació de vehicles aparcats a les voreres dificulta l'estacionament en moltes zones. Per aquest motiu, Jordi Mas explica que l'Ajuntament està fent un estudi complementari sobre l'oferta de places d'aparcament subterrani per saber on n'hi ha de disponibles. Es vol endreçar els aparcaments en superfície amb la creació de zones verdes “per reduir la circulació de vehicles que busquen aparcament”. Des del grup de C's lamenten la mesura i la titllen de “purament recaptadora”, mentre que des de l'equip de govern matisen que les zones verdes serien gratuïtes i es desplegarien després d'haver-ho consensuat amb els veïns i que es farien “per endreçar el transport privat”.
De tota manera, C's ha anunciat la presentació d'al·legacions al PMU i tampoc veu bé la creació de noves zones blaves si no s'acompanyen de mesures de reactivació de l'activitat comercial.