Medi ambient

Medi ambient

La recuperació biològica del Besòs el converteix en ‘autopista' de senglars

Els animals es multipliquen a la serralada de Marina i se senten segurs per baixar al riu

Municipis de l'entorn impulsen un nou pla de gestió del parc fluvial

L'aparició de senglars a la llera del riu Besòs és cada cop més habitual. Els animals comparteixen amb naturalitat el parc fluvial del Besòs amb ciclistes, corredors i gent que hi passeja. Darrerament, alguns s'han aventurat més enllà i, en arribar al tram final del riu, han seguit el recorregut de la via de tren en direcció cap a Badalona. El fet de trobar senglars a tocar del riu comença a preocupar als municipis de l'entorn, que han impulsat la redacció d'un nou pla de gestió integral del parc fluvial del Besòs que agiliti la retirada d'aquests animals quan es trobin a la zona. El pla, que elabora el Consorci del Besòs, es troba ja en la darrera fase de redacció.

El 7 de març passat, un grup de set animals va arribar des del tram final del riu a l'aparcament de Marina Besòs, a Sant Adrià. Es tractava d'exemplars encreuats amb porcs vietnamites, que es reconeixen per les clapes al pelatge i per la seva actitud poc espantadissa quan tenen persones al voltant. Alertats per la situació i per l'actitud desafiant dels animals, l'Ajuntament de Sant Adrià va reclamar l'actuació d'especialistes per retirar-los, tal com explica la regidora de Territori, Ruth Soto. Se'n van poder capturar cinc, però n'hi ha dos que encara viuen a la zona de canyissar del tram final del riu, amb el perill que això comporta per a la resta d'espècies i per preservar la biodiversitat. “No volem que la població de senglars en aquest espai augmenti, perquè pot generar un problema de seguretat pública”, hi afegeix Soto, que explica que, anteriorment, ja s'havien retirat altres senglars de la via del tren “per evitar accidents”.

Els senglars que baixen al riu procedeixen en part de la serralada de Marina, un espai natural on la presència d'aquesta espècie ha anat creixent i la densitat arriba ja a nou senglars per quilòmetre quadrat, segons el programa de seguiment que recull les dades aportades pels caçadors. Mireia Vila, biòloga del parc de la Serralada de Marina, explica que l'absència d'amenaces a l'entorn del riu i el fet que s'hagi convertit en un corredor biològic encoratja els animals a fer-hi via per trobar menjar. El fet que la temporada de caça s'estigui acabant i que, durant aquest darrer tram, els caçadors surtin menys i no disparin a les femelles prenyades provoca el creixement del nombre de senglars. També ho fa que n'hi ha molts encreuats amb porcs vietnamites domèstics que han estat abandonats i són més prolífics a l'hora de criar.

LA XIFRA

9
senglars
per km² és la densitat del parc de la Serralada de Marina, una xifra que ha anat incrementant-se.

La problemàtica de morir a la via

La darrera aventura d'un grup de senglars va acabar en tragèdia quan, dissabte de la setmana passada, el tren va envestir i va provocar la mort de tres animals, que havien arribat fins al barri del Progrés de Badalona seguint les vies del tren. No va ser fins dimecres que els operaris d'una empresa especialitzada van recollir els animals morts, que van quedar abandonats a tocar de les vies en una zona propera a un centre escolar. La manca de coordinació entre Adif, entitat responsable de mantenir neta la via del tren, i l'Ajuntament de Badalona va allargar la presència de les restes d'animals en procés de descomposició a la vista de tothom que travessava la via per un port elevat proper a la zona. Adif reconeix que és la seva responsabilitat, però s'excusa amb el fet que no disposa de cap unitat especialitzada en la retirada d'animals morts. Per això, asseguren, era més lògic que se'n fes càrrec l'Ajuntament a través d'una empresa especialitzada subcontractada per l'empresa que fa la neteja de la via pública. Adif manté que, un cop rebin la factura del servei, l'abonaran. La proliferació de deixalles a les vies és una de les causes de l'arribada de senglars, a la recerca de menjar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona