Més d’un any per fer de Nora una empresa pública
El Consell Comarcal i l’Ajuntament de Blanes mantenen els compromisos tot i la marxa de Cespa
El soci privat ha de prestar els serveis mentre hi sigui i rebrà un 40% del fons de reserva comú
El Consell Comarcal de la Selva i l’Ajuntament de Blanes treballen perquè l’empresa mixta Nora Serveis Mediambientals de la Selva SA sigui a mitjà termini –un any, com a mínim– de gestió pública. Amb la renúncia del soci privat, Cespa, les dues administracions tenen la intenció que així sigui, tot i que cal que es compleixin uns requisits, com ara que el programa informàtic o la gestió de les nòmines passin a la part pública.
En l’última reunió del consell de Nora –dijous a Blanes– representants de Cespa van confirmar que deixaran l’empresa mixta, a la qual van entrar per concurs públic el 2009. Hi havia d’estar fins al 2025. Al juliol, el Ministeri d’Administració Pública va informar que Nora es regeix pel mateix model que una administració pública a l’hora de prestar serveis o contractar, entre altres coses. Nora sol tenir un benefici anual de l’1,5% sobre el volum de vendes, i això ja havia fet replantejar a Cespa la conveniència de participar a l’empresa de la neteja i recollida selectiva de dinou municipis de la Selva.
Quan el Consell i l’Ajuntament ho puguin assumir, Cespa se n’anirà. La societat, que té el 40% de l’accionariat, rebrà el mateix percentatge del fons de reserva comú, que és de mig milió d’euros. “Quan teníem beneficis, els diners anaven a aquest fons de reserva o els tornàvem als ajuntaments”, explica el president del Consell i de Nora, Salvador Balliu (CiU). A Cespa li pertocaria més de mig milió.
La societat ha de mantenir els serveis com ara la gerència, l’assessorament laboral i la part tècnica de la feina. Balliu valora les facilitats de Cespa, que pertany al grup Ferrovial, per facilitar les coses.
Mentre duri l’etapa de transició, la gerència de Nora serà una gerència compartida entre la part pública i la privada. El Consell té el 50% de la societat i l’Ajuntament de Blanes, el 10%. El 40% de Cespa se l’haurien de repartir les dues administracions.
Dos-cents empleats
Nora té dues seus, una a Santa Coloma i una altra a Blanes. Disposa de 210 empleats en temporada alta i de 175 en temporada baixa. Balliu no creu que els canvis en l’accionariat perjudiquin el personal. Ahir va donar explicacions als portaveus abans del ple del Consell, en què també va informar de la situació. “L’empresa facturava 1,5 milions d’euros al principi i ara en factura 13. És una empresa que funciona i que en el futur ho continuarà fent”.
Recentment, Nora ha guiat Riudellots i Breda en la introducció del porta a porta. “El client no hauria de notar res”, afirmen des del Consell. Amb la incorporació de Tossa, efectiva l’1 de novembre, Nora tindrà un pressupost de 10,5 milions. “Vam comprar tres camions fa una setmana”, destaca Balliu.