Les vies verdes, amb el repte d’esdevenir una xarxa de territori
Ser referent de mobilitat sostenible intermunicipal és una de les conclusions del pla estratègic del consorci
També considera clau la internacionalització de la marca
Convertir les vies verdes en una xarxa de camins pedalables que vertebrin el territori és una de les línies estratègiques de l’estudi de diagnosi del Consorci de les Vies Verdes presentat ahir. “Les vies verdes no són ni turisme ni esport ni societat; ho són tot”, va assenyalar Oriol Cesena, director de l’empresa Focalizza , encarregada d’elaborar l’estudi. En aquest sentit, va recordar que “la persona que agafa la bicicleta ho fa per un criteri turístic, que és molt important, però també per un criteri saludable o social”.
Els responsables de l’anàlisi van remarcar que el consorci ha de treballar “no només des del punt de vista turístic o de salut, sinó des d’un punt de vista integral” per fer créixer la connectivitat de les rutes pedalables “a fi que es converteixen en un element vertebrador del territori gironí”. Relacionat amb aquest repte hi ha també el de convertir la xarxa de vies verdes de Girona en un “referent en la mobilitat sostenible i saludable intermunicipal”. Ho va indicar Ferran Blanch, impulsor de Vision Marqueting i corresponsable també de l’estudi, que va donar valor al potencial de les vies verdes més enllà del cicloturisme, en auge, a la demarcació. Un d’aquests atractius té a veure, va explicar, amb “la velocitat” de la bicicleta o de caminar, que permet fixar-se en el territori d’una manera que no ho fa ni el tren ni el cotxe. Així, l’estudi determina que cal convertir les rutes pedalables en un eix d’interpretació del territori que contribueixi a la seva dinamització.
L’anàlisi, que fixa nou “grans deures”, també determina que les vies verdes, com a recurs estratègic del territori, han de potenciar la seva “marca” amb “una projecció real amb visibilitat”. Un altre dels deures del consorci és en el camp de les noves tecnologies, ja que no existeix una aplicació específica de vies verdes, tot i que se n’està desenvolupant una sobre vies verdes accessibles i al web es poden descarregar i planificar les rutes.
L’estudi impulsa a innovar en l’àmbit tecnològic en la gestió, la comercialització i l’ús.
LA FRASE
LA DATA
De Sant Feliu de Guíxols a Gombrèn
“En un futur serem un dels únics destins del món que tindrem via verda connectada des de primera línia de mar, mullar-te els peus a Sant Feliu de Guíxols, per exemple, fins a arribar a Gombrèn o Ogassa, sense baixar de la bicicleta ni sortir de la via verda”, va destacar el president del Consorci de les Vies Verdes de Girona en funcions, Albert Gómez, tot remarcant l’aposta des de l’inici de la Diputació: un 80% del pressupost del consorci és via Diputació i l’altre 20% prové del món local. Albert Gómez va avançar que el consorci, en els pròxims anys, tindrà “pel cap baix 15 milions d’euros directes d’inversió real” a través de fons Feder i de l’Estat. Davant aquesta injecció econòmica, Gómez va assenyalar que és una “oportunitat” per créixer i fer-ho de manera planificada. Per això es va decidir encarregar l’estudi de diagnosi i de pla estratègic de futur presentat ahir i que és “un punt de partida” per marcar les prioritats a desenvolupar. No hi ha, per tant, cronograma ni pla d’actuacions concret. Gómez va remarcar que l’estudi reconeix que el projecte de vies verdes “és de territori” i el paper del consorci és de lideratge, però ha d’implicar totes les entitats davant la potencialitat de les rutes.