Medi ambient

Col·lapse al pas fronterer i vies tallades arreu del país

L’autopista AP-7 va quedar tallada fins a la una del migdia per la nevada al vessant nord de l’Albera i es va embussar també l’N-II

Les inundacions i els obstacles caiguts van afectar tot el territori

La neu, les acumulacions d’aigua i els obstacles caiguts a les vies van provocar que a primera hora del matí d’ahir Catalunya es despertés amb una vintena de carreteres tallades arreu del país, tot i que part d’aquests eixos es van anar reactivant al llarg del dia. L’eix més important que va quedar afectat va ser el punt fronterer amb l’Estat francès. Com a conseqüència de la important nevada a la Catalunya del Nord i al vessant nord de l’Albera, a primera hora del matí, a l’autopista AP-7, entre Figueres i la Jonquera, es va restringir el pas de camions i era obligatori l’ús de cadenes, i posteriorment es va haver de tallar el trànsit per a tots els vehicles. El trànsit es va complicar més encara quan a l’altura de Figueres, al punt on es feia el desviament, es va produir un accident amb tres camions, que es va saldar amb un ferit lleu.

De retruc, la circulació es va col·lapsar a l’N-II, l’eix alternatiu d’aquesta àrea de l’Alt Empordà per accedir a la frontera, i les llargues cues hi van deixar atrapats desenes de cotxes, alguns dels quals no es van poder moure fins al cap de tres hores. La situació es va desbloquejar a partir de la una del migdia, quan es va reobrir el trànsit a l’autopista i es va començar a descongestionar l’N-II de manera progressiva. Amb tot, a les set de la tarda es mantenien 4 km de cua a l’AP-7 a la Jonquera i 6 km a l’N-II en sentit nord.

Al final del dia, el Servei Català de Trànsit informava de 35 carreteres que continuaven tallades. La neu n’era la responsable en casos com el de la C-38, tallada inicialment a Molló i on posteriorment es va permetre el trànsit amb cadenes, si bé a la majoria de vies el problema eren les inundacions o els arbres caiguts pel vent. A les comarques gironines, les acumulacions d’aigua impedien la circulació en eixos com la C-31 a Ullà, la C-260 a Roses, la GI-643 a Gualta i la GIV-6321 a Bellcaire d’Empordà, entre els principals eixos. Arreu de la demarcació, més vies secundàries, guals i passarel·les habitualment sense aigua la major part de l’any van quedar impracticables. Al Baix Empordà, els moviments viaris a la zona de Torroella i el Baix Ter van patir la conseqüència de l’aigua acumulada en camps pel desbordament del Daró cap a zones baixes de Gualta, Llabià i Serra de Daró, on van quedar atrapats alguns conductors de matinada.

En altres eixos de l’interior del país, l’ús de cadenes era obligatori a la C-37, al túnel de Bracons, on es va restringir el pas de camions; també a la GIV-5201 a Viladrau, la GI-521 a Riudaura, la GI-501 a Agullana i la GIV-4016 a Planoles. A l’N-260, es restringia el pas de camions a Ribes de Freser.

Entre les principals vies afectades de la demarcació de Barcelona, quedaven tallades la C-35 entre Sant Celoni i Santa Maria de Palautordera i la BV-5301 a Santa Maria de Palautordera; a la C-32, hi havia dos carrils tallats a Castelldefels en sentit sud, i la BV-5123 a Massanes estava inundada. També hi havia afectacions a la C-17 a Tagamanent i a la C-1413a a Sentmenat. Els vehicles només podien circular amb cadenes a la BV-4031 a Castellar de n’Hug i a la C-153 a Rupit i Pruit.

A les comarques tarragonines, la situació es va complicar més encara al final del dia amb una nova entrada de pluges. La TP-3311 estava inundada a Santa Bàrbara; la C-42, a l’Aldea; la T-301, a Tortosa, i la TV-3301, a Bot. La caiguda d’arbres va afectar més vies, com la TV-3031 a Tivissa i la T-734 a Marçà. A la T-202, a la Nou de Gaià, va ser un pal elèctric que va obstaculitzar el trànsit i les esllavissades van tallar la C-12 a Aldover. L’ús de cadenes era obligatori a la T-330 a Arnes i a la T-334 a Horta de Sant Joan.

LES XIFRES

35
vies
del país continuaven afectades al final del dia per la neu, inundacions o obstacles.
6
línies de tren
van quedar interrompudes a causa dels efectes de la llevantada.

Afectacions també a la xarxa ferroviària

agències

La xarxa ferroviària de Catalunya no es va escapar de les afectacions provocades pel temporal Glòria. Sis línies de tren van quedar interrompudes en diversos punts del país a causa dels efectes de la borrasca. La circulació es va haver de suspendre entre Arenys i Maçanet, i va afectar les línies R1 i RG1. Entre Arenys i Barcelona, el servei es va reduir a un tren per hora i sentit. Tampoc hi havia servei de l’R1 i l’R4 entre l’Hospitalet i Molins de Rei per un arbre caigut que obstaculitzava la via. El mateix passava a l’R13 entre Roda de Mar i Sant Vicenç de Calders, i a l’R15 entre Reus i Ascó. Les vies de l’alta velocitat no van quedar exemptes de pertorbacions i es van arribar a registrar retards d’entre 15 i 30 minuts al TAV per limitacions de velocitat derivades del temporal. També hi va haver demores en altres punts de la xarxa ferroviària del territori, com a l’R2 Nord, amb retards de fins a 30 minuts –que es produïen després d’unes hores d’interrupció–, així com a les línies R3 i R2 Sud.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona