Infraestructures i serveis

Denúncia dels trens que tornen buits de Portbou a Cervera

L'associació Promoció del Transport Públic reclama a Renfe i SNCF que acceptin passatgers quan tornen buits

Cada dia es perden un total d'onze viatges de trens (sumant el trànsit en els dos sentits) entre l'estació de Portbou i la de Cervera, perquè els combois espanyols o francesos no estan autoritzats a tornar als seus països d'origen amb viatgers. Els trens dels dos operadors estatals, Renfe i SNCF, travessen diàriament aquesta frontera, però només poden transportar viatgers entre Portbou i Cervera en un sentit: Renfe cap al nord i SNCF cap al sud, i prohibeixen que aquests trens puguin recollir passatgers quan tornen als seus països d'origen (entre Cervera i Portbou en el cas de Renfe i al revés per SNCF).

“Una norma absurda”

Amb el lema Volem que els trens pugui tornar a casa amb viatgers, l'Associació Promoció del Transport Públic (PTP) ha iniciat una campanya per demanar als governs català i espanyol que acordin amb les autoritats occitanes o franceses la derogació d'aquesta norma absurda, abans de l'estiu del 2017, per aprofitar la temporada turística. En un comunicat, l'associació PTP recorda que va fer la mateixa petició en una reunió recent amb el president de la Generalitat, Carles Puigdemont. L'entitat subratlla que aquesta prohibició “perjudica el transport públic i ens allunya de l'ideal d'una Europa unida”.

A més d'aquests combois que per llei han de tornar buits, la PTP també qüestiona el fet que només la meitat dels 25 trens diaris que arriben a les estacions internacionals de Cervera o Portbou, continuïn el trajecte i travessin la frontera. Amb aquesta situació només es pot canviar de país en tren per aquesta frontera en quatre freqüències per sentit, i a hores intempestives: a tall d'exemple, es calcula un ciutadà de Cotlliure que vulgui anar i tornar el mateix dia a Barcelona, només podrà estar 7 minuts a la capital catalana. Al final del dia es perden diàriament vuit enllaços més entre les dues direccions perquè aquests trens no fan el quilòmetre i mig més de trajecte que hi ha entre els dos pobles i travessant la frontera. Al febrer, per denunciar aquesta situació, una associació d'usuaris del tren de Perpinyà van fer simbòlicament el trajecte a peu i amb burros, com ho feien antigament els traginers. En el mateix sentit, l'associació Promoció del Transport Públic torna a posar en evidència que la descoordinació entre les dues companyies de transport ferroviàries perjudica la mobilitat a l'àmbit local i la comunicació dels ciutadans en l'àmbit europeu. “França i Espanya tenen una vergonyosa frontera ferroviària entre Cervera i Portbou. En aquest enllaç ferroviari internacional les operacions ferroviàries són més pròpies de les hostilitats del segle XIX que del bon veïnatge entre dos països de la Unió Europea del segle XXI”, diu l'entitat en el seu comunicat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Dissabte, temps d’estiu

Barcelona

El jutge del cas Castor vol saber per què Escal UGS va tornar a injectar el màxim cabal de gas malgrat els terratrèmols

Vinaròs
el temps
SERVEI METEOROLÒGIC DE CATALUNYA

L’estiu es resisteix a marxar

la videoteca

Harrinson Ford: “Deixeu de donar el poder a qui no creu en la ciència”

opinió
carme forcadell

Divuit anys de la Plataforma en Defensa de l’Ebre

La vinyeta de trànsit estalviarà 160 milions al govern

barcelona

L’Ajuntament de Sant Feliu traurà l’amiant d’una nau abandonada al carrer del Sol

SANT FELIU DE GUÍXOLS
urbanisme

Precinten una obra al Barri Vell de Girona

economia

Gimoda s’estrena amb iniciatives sostenibles