Infraestructures i serveis

medi ambient

El Jussà planteja un sender que connecti amb el Sobirà

De 70 quilòmetres de llarg, uniria el congost de Mont-rebei amb la vall d'Àssua, la porta del Parc Nacional d'Aigüestortes

Jussà i Sobirà mostren unió institucional per un projecte que la conselleria de Territori descarta

El Consell Comarcal del Pallars Jussà ha plantejat a la subdelegació del govern espanyol a Lleida la possibilitat d'habilitar un nou camí natural que uneixi els municipis pallaresos de Sant Esteve de la Sarga i Sort, un projecte que connectaria a través d'un sender dos espais naturals com el congost de Mont-rebei i el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El nou Camí Natural tindria una longitud d'uns 70 quilòmetres, dels quals 30 serien adequacions d'antics traçats actualment en mal estat i, per a la resta, s'aprofitarien antigues vies pecuàries que ja es estan en bones condicions. El projecte està pressupostat en uns dos milions d'euros i connectaria el Camí Natural 40 (Montfalcó-congost de Mont-rebei) i el Camí Natural 30 (Sort-vall d'Àssua). Tot Camí Natural ha de ser apte per a la pràctica del senderisme, el ciclisme, les excursions a cavall o l'excursionisme, i ha d'utilitzar traçats antics per convertir-los en recursos turístics.

La idea d'habilitar aquest sender va sorgir en una visita que responsables de la comarca van fer a Fitur, on se'ls va informar sobre l'existència d'un programa que permet finançar la construcció de camins rurals i dins el qual, especialment, es prioritzen les connexions entre vials que ja existeixen. “El cas del projecte que plantegem s'ajusta a aquest plantejament i, per això, ho hem tirat endavant”, ha explicat el president del Consell Comarcal del Pallars Jussà, Constante Aranda. Aquest tipus d'actuacions es financen amb fons estatals, dins el Programa 414B de Desenvolupament del Medi Rural del Ministeri d'Agricultura. Entre d'altres, se sufraga la construcció i millora de vies pecuàries i la conversió de camins actualment en desús, senders de ribera, camins de sirga o traçats ferroviaris en el que s'anomena Camí Natural.

Un projecte “ambiciós”

Aranda ha remarcat que és un projecte “ambiciós” que uniria Mont-rebei amb la vall d'Àssua, passant per Sant Esteve de la Sarga, Castell de Mur, Tremp, Aramunt, la Pobla de Segur, la vall Fosca i Llessui. El president comarcal ha explicat que, més enllà de l'adequació del sender, es buscarà “vendre la comarca”, de manera que es lligarà el recorregut amb l'oferta turística de les zones per on transitarà. Per la seva banda, la subdelegada del govern a Lleida, Imma Manso, ha reconegut l'interès del projecte presentat pel Consell Comarcal del Pallars Jussà i s'ha compromès a tramitar-lo. L'ens comarcal ha presentat una memòria valorada, però els promotors hauran de programar els treballs previstos per fases. Segons explica Manso, “amb una divisió per fases, sempre és més fàcil aconseguir fons per iniciar l'execució del projecte”.

Comiols queda descartat

La bona sintonia entre les dues comarques pallareses es va tornar a fer palesa la setmana passada quan els presidents dels consells comarcals del Pallars Jussà, Constante Aranda, i del Pallars Sobirà, Carles Isús, van fer pública la seva intenció de reclamar l'execució del projecte existent de la carretera de Comiols, com ja va avançar aquest diari el 23 de març. Els presidents comarcals reclamen l'execució del projecte presentat per la Generalitat l'any 2009 que, segons afirmen, suposaria reduir en uns deu minuts el trajecte entre Tremp i Artesa de Segre. Aquesta opció preveu la construcció de 5 túnels i 5 viaductes, en lloc del reivindicat túnel únic.

Tot i així, el projecte defensat pels ens comarcals ha estat descartat pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, pocs dies després de la seva presentació. En una entrevista al NacióDigital, Rull assegura que la proposta presentada només rebaixa el temps “en tres o quatre minuts” i que si el govern realitza una inversió al port de Comiols “serà per aconseguir un estalvi de temps molt major”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona