Infraestructures i serveis

Recuperació lenta dels efectes de la llevantada d’octubre

Els aiguats es van endur ponts, pendents de refer

El tren entre l’Espluga de Francolí i Lleida no circularà fins al maig

La llevantada que els dies 22 i 23 d’octubre va assolar sobretot la Conca de Barberà i les Garrigues va provocar pèrdues milionàries i danys que encara es deixen veure sobre el terreny. Ponts enfonsats, talussos desfets, acumulació de deixalles en rius i rieres, dues línies de tren que no poden circular per una via tallada i uns recursos que no acaben d’arribar, cosa que dificulta tornar a la normalitat. Els municipis de Montblanc, l’Espluga de Francolí, Vimbodí, Vilaverd i Vall-clara, els més afectats per les pluges i les rierades, es van afanyar a fer el recompte de danys per poder accedir als ajuts de l’Estat que, gairebé quatre mesos després, no han arribat.

El govern català va aprovar a principi de febrer destinar 10,7 milions d’euros a reparar els danys causats per aiguats. Segons l’Agència Catalana de l’Aigua, la declaració d’emergència preveu un total de 47 actuacions a la demarcació de Tarragona, amb una inversió propera als 4,5 milions d’euros. Una trentena d’aquestes actuacions ja estan en curs i tres han acabat.

Via tallada

El tall ferroviari entre les estacions de l’Espluga de Francolí i Lleida es manté i afecta les línies R-13 (Lleida-Valls-Barcelona) i R-14 (Lleida-Reus/Tarragona-Barcelona). La llevantada va malmetre una setantena de punts de la línia ferroviària convencional, catorze dels quals, amb afectació greu o molt greu. Els danys van ser, sobretot, a infraestructures i diferents trams de via, alguns dels quals van quedar totalment destrossats per la força de l’aigua. Les obres de reparació se centren ara a augmentar la capacitat de drenatge, a banda de refer i protegir els trams de via i plataforma i la catenària i infraestructures malmeses. Adif estima que fins al 15 de maig no es podrà restablir la circulació ferroviària entre Lleida i l’Espluga.

El cost dels treballs ascendeix a més de 28 milions d’euros, un pressupost que inclou també els treballs al tram entre Calaf i Lleida, un dels punts afectats també per la llevantada i on la circulació va quedar restablerta el 27 d’octubre. En aquest tram es fan drenatges nous, es milloren els talussos i la cuneta i s’està construint una escullera perquè el temporal va fer que el canal afectés la via, i es vol evitar que torni a passar.

Mentre duri el tall ferroviari es manté un servei alternatiu per carretera entre Lleida i l’Espluga de Francolí i viceversa.

LA XIFRA

10,7
milions d’euros
va destinar el govern a reparar les lleres de les conques internes afectades per les rierades.

LA DATA

22.10.19
La llevantada
va afectar sobretot l’entorn del Francolí i va provocar una gran devastació entre els dies 22 i 23.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Calviño defensa que el model de pagament per ús de les carreteres és “el més just” i “l’europeu”

Madrid

Calvet sobre els peatges a tot l’Estat a partir del 2024: “El govern espanyol va tard i malament, com sempre”

barcelona
Quatre municipis gironins, en un pla pilot per repoblar-se

Quatre municipis gironins, en un pla pilot per repoblar-se

girona

Pas endavant per al nou CAP de Sant Miquel d’Olot

OLOT

Regulació tova per accedir als espais naturals

Olot

El govern fa públic l’acord d’impacte ambiental de Vacamorta

CRUÏLLES
societat

Enderrocaran una resclosa al riu Gurri per restituir l’entorn fluvial

El govern espanyol planteja revisar la fiscalitat del dièsel al Pla de Recuperació enviat a Brussel·les

Madrid

Girona creix en reciclatge

GIRONA