Infraestructures

Compromís de Foment per treure els camions de l'N-II

El conseller Vila arrenca un “compromís ferm” de la ministra Ana Pastor per obligar els camions a passar per l'autopista abans d'un mes

Circularan gratis de nit i amb descomptes durant el dia

El Ministeri de Foment prohibirà als camions circular per l'N-II a les comarques gironines i els farà desviar per l'autopista abans d'un mes. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va arrencar ahir un “compromís ferm” de la ministra Ana Pastor perquè els vehicles de gran tonatge deixin de circular per la nacional, segons van confirmar ahir fonts del Departament de Territori.

Ara el que cal acabar de tancar és quina compensació rebrà la concessionària Abertis i qui n'assumirà el cost. Segons fonts del departament, però, el que sembla clar és que els vehicles de gran tonatge tindrien un descompte del peatge durant el dia i podrien circular gratuïtament de nit. Tampoc s'ha concretat a quin tonatge està dirigida la mesura.

La mobilització ciutadana ha precipitat una decisió que feia setmanes que s'estava negociant a tres bandes, entre la Generalitat, la concessionària Abertis i el govern espanyol. De fet, el mateix conseller de Territori anunciava fa una setmana en un acte a Girona que s'estava treballant en un acord amb el Ministeri de Foment per treure els vehicles de gran tonatge de la carretera que ell mateix, quan era alcalde de Figueres, va descriure com el “corredor de la mort”.

I, precisament, l'anunci de l'acord arribava ahir al migdia, coincidint amb la protesta dels veïns de Bàscara, que van mantenir tallada l'N-II durant hores, indignats per la mort d'una veïna del poble, en un accident a Vilamalla. Santi Vila va trucar a l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, per explicar-li el compromís que havia arrencat de Foment quan el batlle encara estava donant suport a la protesta.

Fonts de la concessionària de l'autopista, Abertis –que ahir va obrir barreres mentre l'N-II va estar tallada–, van dir ahir que l'empresa es mostra disposada a arribar a un acord i van assegurar que les converses avancen. Van assegurar que la solució trobada podria ser similar a la que s'aplica a Aragó fa poc més d'un mes, on els camions no poden passar per la nacional. Des de la subdelegació del govern espanyol, no es va concretar cap mesura, però es va assegurar que es continua treballant per arribar a un acord definitiu.

Reacció dels diputats

El diputat de CiU al Congrés per Girona Carles Pàramo que ahir va participar en el tall de l'N-II, va explicar que havia contactat amb els diputats i els senadors gironins per fer front comú del govern de l'Estat. “Si hi ha algú que no entén el dret a decidir de Catalunya, que agafi l'N-II com una de les motivacions.” “La seguretat a l'N-II és responsabilitat del govern estatal, i si no ho fan és perquè no volen”, hi afegia. El també diputat de CiU al Congrés Pere Macias ha exigit al Ministeri de Foment que l'ordre de prohibició del pas de camions en trànsit pel tram gironí de l'N-II es faci amb caràcter d'urgència i l'apliqui de manera immediata. Segons ell, és una mesura fàcilment aplicable tal com passa en alguns trams de les autopistes nord-catalanes. “El govern espanyol ja té la partida aprovada”, va dir. Macias va voler deixar clar que la prohibició del pas de camions en trànsit era una mesura transitòria fins que es faci efectiu el desdoblament de tota l'N-II.

També el diputat de CiU Jordi Xuclà va qualificar d'“insuportable irresponsabilitat per omissió” la lentitud del govern de l'Estat a l'hora de treure els camions de l'N-II.

LA XIFRA

40
per cent
podria ser el mínim de descompte als camions, i el màxim podria ser d'un 60%, segons algunes fonts.
Les claus

La indignació surt al carrer o la gota que ha fet vessar el got

mar vicente

L'accident de dijous a Vilamalla, on va perdre la vida Pilar Quer, de Bàscara, ha estat la gota que ha fet vessar el got. Els veïns de la població, farts dels accidents, han tret la seva indignació al carrer, en forma de crema de pneumàtics i talls de l'N-II. Aquesta no ha estat ni de bon tros la primera protesta a les comarques gironines. Però el mal estat de l'N-II és una reclamació històrica al territori que ha estat ignorada una vegada i una altra.

Foment reacciona

Les protestes veïnals a Bàscara –i potser també l'anunciada no-intenció de baixar la guàrdia– han fet reaccionar finalment el Ministeri de Foment per buscar si més no una solució d'urgència per evitar més morts en aquest “corredor de la mort” que l'any passat es va endur quinze vides i aquest any ja s'ha cobrat dues víctimes mortals més.

Anys tard

Confiem que el compromís que Santi Vila –un conseller del territori– ha arrencat al Ministeri de Foment de prohibir el pas de camions per l'N-II es faci realitat aquest cop i que ajudi a reduir la sinistralitat a la carretera. Però l'estat deplorable en què es troba la via, l'entrada a Catalunya des d'Europa, no es pot mantenir més temps. Fa anys que el desdoblament arriba tard a les comarques gironines i la crisi ja no és cap excusa. La gent se n'està cansant. Avís a navegants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona