Infraestructures

Ryanair a Girona: pocs vols però més plens que mai

Amb un 27% menys d'operacions del gener al juliol, l'ocupació ha millorat un 12,5% fins a una mitjana rècord de 159 persones per avió

Hi ha rutes que sumen més viatgers tot i tenir menys vols

Els vols de Ryanair a Girona no han anat mai tan plens com ara. És clar que mai abans havien estat tampoc tan pocs. Cal destacar que fins i tot hi ha mitja dotzena de rutes que acumulen un total de passatgers més alt que l'any passat en aquesta data, malgrat que hi ha hagut menys vols. Els bons números demostren que l'actual poca oferta de Ryanair no està ajustada a mercat sinó que hi ha camp per créixer. De fet, totes les rutes superen el 75% d'ocupació, que és el llindar que fixa la companyia a partir del qual les rutes li són rendibles.

Ryanair ha fet aquest any a Girona només 5.587 operacions d'enlairament i aterratge –del gener al juliol–, un 26,7% menys que les que havia fet l'any passat en aquestes mateixes dates (7.627). La xifra de l'any passat ja havia estat rècord negatiu, en baixar per sota de les 9.043 operacions que Ryanair havia fet entre el gener i el juliol del 2004, en el seu primer any amb base a Girona.

La retallada de vols ha fet, lògicament, que caigués el nombre de passatgers, però el descens ha estat només del 17,5% –dels 1.076.829 viatgers dels primers set mesos del 2014 als 888.550 d'aquest any–, més de 9 punts menys que la baixada del nombre de vols.

Això significa que els avions van més plens: la mitjana és de 159 persones per vol, un 12,5% més que les 141,4 de l'any passat. I és el segon any consecutiu que passa el mateix: l'any passat, del gener al juliol, Ryanair va retallar un 28,7% els vols, els viatgers van baixar un 23,5% i l'ocupació va millorar un 7,3%. El 2013, la companyia havia marcat mínims d'ocupació a Girona: només 131,8 usuaris per avió fins al juliol. Així, en dos anys la millora d'ocupació ha estat d'un 20,6% però, és clar, els vols s'han retallat a gairebé la meitat.

La mitjana actual de 159 persones suposa una ocupació del 84,1% i és la més alta de Ryanair a Girona si mirem les dades del gener al juliol. Fins ara el millor any era el 2006, en què la mitjana d'ocupació els primers set mesos va ser de 155,4 viatgers.

Per rutes

Analitzant les xifres ruta a ruta, el primer que sorprèn és que hi ha sis rutes que acumulen més passatgers tot i que s'hi han fet menys vols: Düsseldorf/Weeze, Càller, Bremen, Dublín, Rabat i Billund.

En general, de les 30 rutes amb més viatgers de l'aeroport, 28 són de Ryanair –les altres dues són de Transavia– i en 26 de les 28 s'ha millorat l'ocupació. Les úniques excepcions són petits descensos en dues de les poques rutes en què s'ha augmentat el nombre de vols: Brussel·les/Charleroi i Tallinn. De fet, Tallinn va ser la ruta amb millor ocupació l'any passat, i aquest any és la segona (173,5), només superada per Manchester (177,2). La retallada de vols a Manchester ha estat espectacular els dos últims anys –del gener al juliol del 2013 se'n van fer 424; aquest any només 106– i això ha fet que els avions vagin pleníssims, amb un 93,75% dels seients ocupats.

També cal destacar les cinc rutes en què s'ha augmentat el nombre de vols i alhora s'ha millorat l'ocupació de cada avió –la quantitat de viatgers ha pujat encara més–: Pisa, Marràqueix, Karlsruhe, Memmingen i Bratislava.

En les altres quinze rutes, l'ocupació ha millorat perquè la reducció del nombre de viatgers ha estat menor que la retallada de vols.

Per mesos

Com és habitual, de moment, el juliol és el mes amb una millor ocupació: 167,2 persones de mitjana, cosa que significa que s'ocupen el 88,5% dels seients. La millora respecte al juliol de l'any passat (159,6) és d'un 4,7% i respecte al del 2013 (149,4), d'un 11,9%. També destaquen els 161 viatgers de mitjana tant del març com del juny. Només hi ha hagut un mes en què no s'ha arribat al 75% d'ocupació mitjana, i ha estat el gener, amb 135,6 viatgers per vol, un 26,6% més que el gener del 2014 (107,1).

LES XIFRES

84,1
per cent
és l'ocupació mitjana dels avions de Ryanair fins ara el 2015. El millor mes, el juliol, s'ha arribat al 88,5%.
6
rutes
sumen més viatgers en total que els que hi havia el 2014 en aquesta data, tot i haver-s'hi fet menys vols.

Jet Air suma passatgers sense Thomas Cook i l'adéu de Wizz Air

Jet Air, aquest any sense la competència de Thomas Cook en la seva ruta a Brussel·les, ha augmentat de moment un 4,4% el nombre de viatgers a Girona (fins als 6.079) i l'ocupació li ha millorat un 7,8%, fins a 98 viatgers de mitjana. A més de Thomas Cook, destaca sobretot l'absència de Wizz Air. La companyia va oferir el vol a Kíev fins a mitjan abril (9.003 viatgers i una ocupació de 145,2) quan va suspendre tota activitat a Ucraïna per la situació al país.

Transavia, que va batre rècords l'any passat, continua creixent

La segona companyia de l'aeroport, l'holandesa Transavia, va batre el 2014 el seu rècord de viatgers a Girona i aquest any està aconseguint millorar encara més els números. Fins ara ha transportat 52.058 persones en vols regulars a Amsterdam i Rotterdam, un 2% més que en els primers set mesos del 2014, amb una ocupació mitjana de 159,7 persones (un 1,6% més). A banda d'això, al juliol va fer 28 vols xàrter a Amsterdam, en què va portar 4.876 viatgers més.

Thomson Airways, líder destacada dels vols xàrters a Girona

En vols xàrter sobresurt la companyia britànica Thomson Airways. Entre maig, juny i juliol ha transportat 23.516 viatgers en total en les seves tres rutes: Londres Gatwick (10.467), Manchester (9.548) i Birmingham (3.525).

Pel que fa a la resta de companyies, Travel Service ha transportat 3.807 viatgers a Praga; Smart Linx, 1.684 a Riga; Air Serbia, 1.266 a Belgrad; Danish Air, 1.247 a Billund; Lux Air, 968 a Luxemburg, i Air Malta, 483 a Malta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia