Infraestructures

Restriccions més flexibles a l'entorn del port a Tarragona

Un acord entre l'Autoritat Portuària i la Capitania Marítima redueix a la meitat les zones on es prohibeix la navegació d'esbarjo, pesca i esportiva

Hi ha hagut incidents per l'entrada d'aquestes activitats a espais restringits

El Port de Tarragona clarifica i flexibilitza les restriccions a la navegació d'esbarjo que la Capitania Marítima de Tarragona va establir a l'estiu, i que van provocar certa inquietud entre les empreses dedicades a activitats nàutiques de lleure a l'entorn de la ciutat. La polèmica resolució de l'estiu, que es troba en vigor un cop passada una moratòria des del 5 d'octubre, s'ha vist ara matisada per un acord del consell d'administració de l'Autoritat Portuària de Tarragona que limita les restriccions a tan sols la meitat, aproximadament, de les quatre milles des de la punta de l'espigó del Moll que s'havien marcat inicialment.

La nova ordenació es limita a recuperar una sèrie de prohibicions ja vigents en diferents normatives, però que es trobaven en situació d'“inseguretat jurídica”, segons la capitana marítima, Núria Obiols, per la seva anti-guitat o contradicció amb lleis posteriors.

Posada al dia

La resolució inicial de la Capitania Marítima, que es va dictar el 28 de juliol malgrat no entrar en vigor fins aquesta setmana, restringia la navegació d'esbarjo, pesca i esportiva en un radi de quatre milles des de la punta de l'espigó, la coneguda com a zona
de control de trànsit.

La restricció afectava embarcacions flotants (és a dir, que no fossin a motor o a vela), l'esquí nàutic, les motos d'aigua, la natació, el submarinisme i la pesca i altres activitats lúdiques.

La mesura havia d'entrar en vigor el mes de setembre però, per petició de l'Autoritat Portuària, es va endarrerir fins ara. L'objectiu era, a banda
de clarificar la normati-
va, respondre a l'augment d'incidents amb aquest
tipus d'embarcacions o activitats a zones on tenen restringida l'activitat.

“Amb el temps hi ha hagut un relaxament i sembla que molta gent hagi oblidat aquestes normes”, va explicar Josep Lluís Díaz, director de Domini Públic i Seguretat Integral del Port de Tarragona.

Quatre zones

Després de converses tant amb les empreses d'activitats d'esbarjo a Tarragona i el seu entorn com amb federacions i altres representants de les activitats afectades, l'Autoritat Portuària ha matisat finalment la resolució de la Capitania Marítima afegint-hi una zonificació que flexibilitza les prohibicions.

Així, gairebé la meitat del radi inclòs en les quatre milles des de l'espigó queda lliure de les restriccions, tot i que les activitats que s'hi facin hauran de comunicar-se al Port i seguir unes condicions bàsiques de seguretat. A la resta, s'estableixen quatre nivells de restriccions segons el punt on es troben.

La més restrictiva és l'entorn de la monoboia de Repsol (on descarreguen els vaixells de grans dimensions que no poden accedir al port). En un radi de 560 metres, està prohibit tot tipus de navegació.

En un segon nivell, a la zona d'aigües interiors del port i l'entorn del pantalà de Repsol (moll de descàrrega per a petroliers a l'extrem sud del port), es prohibeixen les activitats de pesca, esportiva o de lleure, excepte si són d'embarcacions que es dirigeixen al seu lloc d'atracament a l'interior del port, com és el cas de les embarcacions de la Confraria de Pescadors i els vaixells de la Marina Port Tarraco.

Més excepcions es preveuen a la zona de trànsit, que afecta l'àrea d'entrada i sortida del port. Allà es permetrà el pas d'embarcacions de pesca, esportives o de lleure que estiguin en ruta cap
a un altre punt, així com el pas d'embarcacions flotants d'esbarjo si van acompanyades d'una embarcació a motor. No s'hi podran fer, però, activitats de lleure.

Finalment, a la zona de fondeig (on s'aturen els vaixells que esperen torn per entrar al port o noves ordres després de descarregar), es permetrà la
navegació també de creuament, però sempre mantenint una distància mínima de 50 metres respecte de qualsevol vaixell fondejat i respectant la prioritat de les embarcacions mercants.

LA FRASE

Aquesta resolució no ha estat un procés unilateral, sinó dialogat i atenent totes les necessitats
Josep Lluís Díaz
Director de Domini Públic i Seguretat Integral del Port

LA DATA

05.10.15
Han entrat
en vigor les restriccions de la Capitania Marítima, matisades per l'Autoritat Portuària.

Augment dels incompliments

Malgrat que no hi ha dades oficials, la capitana marítima de Tarragona calcula que durant aquest estiu s'han produït “uns cinc o sis incidents” de Salvament Marítim al mes provocats per l'incompliment d'alguna d'aquestes restriccions que, de fet, ja es recollien en altres normatives anteriors. “No n'hi ha hagut cap de greu, que hagi acabat amb morts, però sí que han fet mobilitzar l'helicòpter i embarcacions de Salvament”, detalla. Per exemple, aquest estiu es va produir el xoc d'una embarcació de pesca contra la monoboia de Repsol, malgrat ser una zona on està prohibit navegar. Cada cop més, de fet, submarinistes i pescadors s'apropen a les zones restringides buscant millors preses. “Vam haver de fer una operació de recerca d'un submarinista desaparegut al pantalà que, per sort, va aparèixer després”, relata Obiols. “També hem rescatat embarcacions de rem atrapades a la bocana del port, incapaces d'avançar”, recorda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona