Infraestructures

Totes les rutes de Ryanair a Girona el 2015 van ser rendibles

L'ocupació dels seus avions a Girona es dispara fins a un 86% de mitjana, tres punts per sobre del rècord del 2006

Set rutes van superar el 90% i només dues no van arribar, per poc, al 80%

Ocupació rècord als avions regulars de Ryanair a l'aeroport Girona-Costa Brava el 2015: gairebé 163 persones per vol de mitjana, que suposen el 86% de les places disponibles. La companyia va fer menys vols que mai, però aquests van anar també més plens que mai, demostrant que la demanda existeix i que tindria camp per créixer, si es volgués, a Vilobí. Fins i tot hi va haver sis rutes que van tenir més viatgers en global que el 2014, tot i que es va retallar el seu volum de vols. La bona ocupació, però, va ser generalitzada: totes les 37 rutes que Ryanair va operar a Girona l'any passat van superar àmpliament el 75% d'ocupació, que és el llindar que la companyia irlandesa fixa històricament a partir del qual una ruta li és rendible.

De fet, set rutes van superar fins i tot el 90% d'ocupació de mitjana i només dues no van arribar, per poc, al 80%. Tot i això, Ryanair ja ha avançat que tornarà a retallar l'estiu que ve i farà només 29 rutes, set menys que l'estiu passat. No totes seran les que van tenir pitjor resultat el 2015 (vegeu peça).

Dades globals

Fent un 25,5% menys d'operacions d'enlairament i aterratge que el 2014 –va passar de 12.921 a només 9.625, gairebé la meitat que només dos anys abans–, Ryanair va perdre només un 17,8% de viatgers –de 1.904.478 a 1.564.903–, gairebé 8 punts menys que el descens de vols. Això es tradueix en uns avions molt més plens. Concretament, un 10,3% més plens: de les 147,4 persones per vol de mitjana del 2014 (una ocupació del 78%) va passar el 2015 a 162,6 (86%). Es tracta de la millor xifra d'ocupació de la història de Ryanair a Girona, que supera el rècord del 2006 (156,6 persones, 82,9%), quan l'aerolínia estava en ple creixement a Vilobí.

Cal tenir en compte que només dos anys enrere, el 2013, l'ocupació mitjana havia estat de només 135,8 persones (71,9%). Llavors Ryanair va emprendre una dràstica retallada. El 2014 l'ocupació ja es va disparar fins a 147,4 persones (78%) i va superar el llindar de la rendibilitat, però Ryanair va tornar a retallar el 2015 –en principi, influït per la manca d'avions que té– i ara ha assolit una ocupació rècord. A base, això, sí, de mínim de vols i mínim de passatgers.

Evolució de les rutes

Ryanair va operar el 2015 un total de 37 rutes regulars des de Girona: les 36 de l'estiu (algunes de les quals també es van oferir a l'hivern) i Glasgow, que es va operar només l'hivern 2014/2015. La comparativa anual no es pot fer del tot amb Glasgow –es compararia novembre-desembre del 2014 amb gener-març del 2015– ni tampoc amb tres rutes que el 2014 es van operar de juny a agost i el 2015 només durant dos mesos: Perusa, Knock i Cork. De les 33 rutes més regulars, 30 van tenir una millor ocupació el 2015 que l'any anterior, i només tres van tenir els avions més buits (Brussel·les/Charleroi, Tallin i Tessalònica). Destaca sobretot el cas de Düsseldorf/Weeze, Frankfurt/Hahn, Càller, Rabat, Billun i Eindhoven, en què la xifra de viatgers del 2015 va ser superior a la del 2014 tot i que es van fer menys vols. També hi ha una ruta, Bremen, que suma viatgers, amb el mateix nombre de vols que el 2014.

Una altra dada que indica la recuperació de la demanda és que en les set rutes que Ryanair va incrementar els vols, només en una es va perdre ocupació (Tessalònica), mentre que en les altres sis va augmentar més el nombre de viatgers que el de vols (Pisa, Marràqueix, Memmingen, Bratislava, Breslau i Cracòvia). Les altres 17 rutes van perdre menys viatgers que vols.

LA XIFRA

86
per cent
va ser l'ocupació mitjana dels vols regulars de Ryanair el 2015 a Girona.

Les rutes més rendibles i les que se suprimiran

Set rutes van superar el 90% d'ocupació: Manchester (94,1%), Cracòvia (93,6%), Tallin (92,6%), Bristol (92,1%), Londres Luton (92,1%), Londres Stansted (91,7%), Poznan (91,9%) i Breslau (90,8%), mentre que una altra, Bratislava, s'hi va quedar a prop (89,6%). La resta van estar entre el 80% i el 90%, excepte Palma (78,4%) i Brindisi (78,7%). Són dues de les set rutes que Ryanair ja ha anunciat que no repetirà l'estiu que ve. També ha cancel·lat les rutes a Sardenya, que fa temps que són de les que pitjor anaven, tot
i que el 2015, com totes,
van ser rendibles: l'Alguer (80,8%) i Càller (82,6%). Les altres tres rutes que se suprimiran, però, sí que tenien molt bons números, sobretot Marràqueix (87,4%), que cau perquè es trasllada al Prat. També tenien notable ocupació Dortmund (85,3%) i Perusa (86,5%), que era la que tenia millors dades de les tres que només es fan uns mesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona