Infraestructures

Un 20% més d'usuaris a rodalies de Girona amb Blanes i el Maresme

El 2015 cada dia 782 persones van utilitzar l'RG1 per anar-hi o venir-ne, quan el primer any van ser només 650

A banda, rodalies va tenir 1.751 viatgers al dia en trajectes entre Portbou i Maçanet

La línia de rodalies de Girona, l'RG1, va perdre l'any 2015 passatgers en els trajectes interns entre Portbou i Maçanet –que van augmentar a l'R-11– però va sumar viatgers amb Blanes i el Maresme. Concretament, segons dades de Renfe, una mitjana de 782 persones cada dia van fer desplaçaments entre alguna de les estacions de la línia Portbou-Maçanet i alguna del Maresme o Blanes. Això suposa un 20% més d'usuaris que el primer any, quan la xifra va ser de 650 usuaris al dia. Els resultats demostren, doncs, que darrere la llarga reivindicació del territori per recuperar els trens directes entre la línia gironina i la Selva Marítima i el Maresme hi havia una demanda real.

L'RG1 opera de dilluns a divendres i només durant l'estiu hi ha alguns combois el cap de setmana. La suma d'usuaris totals que el 2015 van fer servir l'RG1 per anar de manera directa a Blanes o al Maresme és de més de 190.000 viatgers. El 2014 havia estat d'uns 130.000, però no va ser un any complet, ja que la línia es va estrenar a finals de març.

Corredor gironí

Als 782 usuaris diaris amb Blanes i el Maresme, cal sumar-hi les 1.751 persones al dia que van usar l'RG1 el 2015 per fer trajectes interns dins del corredor gironí (entre Portbou i Maçanet-Massanes). La xifra ha disminuït un 9% respecte als 1.931 viatgers diaris de la línia fins a Maçanet del primer any, però cal tenir en compte que les xifres internes de l'RG1 al corredor gironí –el total anual va ser de 430.122 viatgers– no es poden entendre sense les de l'R11.

L'RG1 es va posar en marxa el 24 de març del 2014 amb dos objectius clars: d'una banda, tornar a unir la línia de Girona i Figueres de manera directa (sense fer transbord a Maçanet-Massanes) amb Blanes i el Maresme després de vint anys, i de l'altra, augmentar molt les freqüències del corredor gironí entre Portbou i Maçanet. A les estacions més petites –on no paren els trens de mitjana distància– la nova línia va suposar duplicar l'oferta i passar de tenir un tren cada dues hores a un cada hora. Així, es van intercalant: una hora passen els regionals de l'R11 i l'altra, els rodalies de l'RG1. Al corredor gironí s'aturen a les mateixes estacions i tenen els mateixos preus, però després de Maçanet, uns combois (els de l'R11) van cap a Barcelona de manera semidirecta per l'interior i els altres (els de l'RG1) van a la capital catalana per la costa, parant a totes les estacions del Maresme. És per això que és difícil fer comparatives de dades del corredor gironí de l'RG1 sense tenir en compte l'R11, perquè en aquests trajectes els usuaris agafen el tren que els va millor sense tenir en compte de quina línia és.

Un 31% del total

En qualsevol cas, les dades marquen que l'RG1 va tenir el 2015 una mitjana total de 2.533 usuaris al dia, i que el 31% (782) van ser amb Blanes i el Maresme i l'altre 69% (1.751) en trajectes entre Portbou i Maçanet. La xifra global és inferior en un 1,9% a la del primer any (2.581 viatgers al dia). En xifres totals anuals, l'RG1 va tenir el 2015 uns 620.000 usuaris (430.000 al corredor gironí i 190.000 amb Blanes i el Maresme). En els poc més de 9 mesos que va estar operativa el 2014 va tenir-ne uns 520.000 (390.000 més 130.000).

LA DATA

24.03.14
És el dia
en què es va posar en marxa Rodalies de Girona, que va recuperar la connexió directa amb el Maresme.

LES XIFRES

2.533
persones
usen cada dia la RG1: 1.751 en trajectes de Portbou a Maçanet, i 782, amb Blanes i el Maresme.
190.000
viatgers
van tenir el 2015 les connexions amb Blanes i el Maresme, que cal sumar als 430.000 interns de rodalies.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia