Una altra incidència a Rodalies atrapa els viatgers de 9 trens una hora a les estacions

La caiguda d'una antena sobre la catenària entre Montcada Bifurcació i Sant Andreu Arenal afecta les línies R3, R4 i R7

Les incidències d'aquests dos últims dies a les línies de rodalies han posat a prova els nous mecanismes d'informació que Renfe està instal·lant progressivament a la xarxa. Els sistemes de megafonia en estacions i trens, així com els panells informatius que hi ha en algunes andanes, no van proporcionar en tots els casos la informació adient als usuaris. De ben poc els van servir els missatges, si és que els en van arribar, a tots els passatgers que ahir van haver d'esperar dins el tren, durant una hora, que Adif reparés l'avaria d'una catenària que s'havia espatllat per causes alienes a la companyia ferroviària. El drama que van viure alguns d'aquests usuaris el recollia en directe la web Rodalia.info.

A 3/4 i 5 d'11, quan feia poc menys de tres hores que Adif havia acabat de donar per solucionat l'incident de dilluns, unes obres que es feien a l'enllaç entre l'N-150 i la C-17 van fer caure una antena sobre la catenària que enllaça les estacions de Montcada Bifurcació i Sant Andreu Arenal. Arran d'aquest incident es va haver d'interrompre el servei de les línies R3 (que enllaça Vic amb l'Hospitalet de Llobregat), R4 (que uneix Sant Vicenç de Calders amb Manresa) i R7 (que va des de l'Hospitalet de Llobregat fins a Martorell). La incidència d'ahir va afectar les mateixes tres línies que a partir d'aquest diumenge i durant prop de sis mesos tindran restriccions en el servei per la construcció de la nova estació de rodalies de la Sagrera.

Amb la catenària que hi ha entre Montcada Bifurcació i Sant Andreu Arenal espatllada, Renfe va decidir fer aturar a l'estació més propera tots els combois que circulaven per les línies R3, R4 i R7. Segons la companyia ferroviària, un total de 1.500 persones repartides entre nou trens van haver d'esperar una hora dins dels vagons que Adif solucionés la incidència.

L'ens gestor va explicar que un equip format per sis operaris i una vagoneta van anar fins al lloc on havia caigut l'antena sobre la catenària per reparar el sistema d'electrificació. Tot i que quan passaven set minuts de 2/4 de 12 del migdia els tècnics d'Adif ja havien restablert la circulació per una de les vies, no es va normalitzar el servei fins ben bé les 12 del migdia. A partir d'aquest moment, els trens de les línies R3, R4 i R7, que acumulaven retards de fins a mitja hora, van anar recuperant progressivament la freqüència de pas habitual, segons va informar la companyia Renfe.

L'R2 té una altra avaria

L'avaria que no va ser per causes alienes a Renfe és la que es va detectar a les sis del matí a l'estació de Sitges, de la línia R2 sud (entre l'estació de França i Sant Vicenç de Calders). Es va desprendre una peça de la catenària de la via 3, una de les d'estacionament, i això va obligar a interrompre el servei fins a 3/4 de 7 del matí tocats. Renfe informava que com a conseqüència d'aquesta avaria els trens de la línia R2 sud van acumular retards d'uns 15 minuts.

Més reaccions polítiques

Una vegada més, el portaveu de CiU al Parlament, Oriol Pujol, va recordar ahir que el traspàs del servei de rodalies ha estat «una enganyifa», i que fonts socialistes ja ho reconeixen en privat. En la mateixa línia es va expressar la portaveu parlamentària del PP, Dolors Montserrat: «Ens han traspassat tots els trastos vells i les línies en precari. Tenim impostos de primera, però serveis de tercera.»

Vint-i-quatre hores per reparar l'avaria de dilluns

El punt

Adif no va poder solucionar fins ahir el desgavell que des de dilluns al matí afectava les línies R4 (Sant Vicenç de Calders-Manresa) i R7 (l'Hospitalet de Llobregat-Martorell). Quan faltaven deu minuts per a les vuit del matí, l'ens gestor de la infraestructura va poder acabar les tasques de reparació de la catenària i va restablir la circulació a les dues vies al tram comprès entre Vilafranca i Sant Sadurní d'Anoia. Aquest tram feia 24 hores que estava afectat per la caiguda d'un mur en mal estat sobre una torre d'electrificació de la catenària, entre la Granada i Sant Sadurní d'Anoia, per la qual cosa dilluns Renfe va haver d'establir un servei alternatiu d'autocar.

Per poder solucionar aquesta incidència, l'ens gestor va mobilitzar cinc màquines de via, una vagoneta d'electrificació, camions i altres materials auxiliars, així com 25 tècnics i operaris d'infraestructura. Tots aquest efectius van haver de treballar des de dilluns i fins ahir al matí per retirar un pal d'electrificació que havia caigut sobre les vies. També van haver de retirar totes les pedres i la terra del mur que havia caigut sobre la infraestructura ferroviària.

la crònica

Quines millores en la informació?

A.B

Les noves millores en la informació en el servei de rodalies anunciades i implantades després d'una gran incidència –en aquest cas, el col·lapse per la nevada– es mantenen dempeus i aguanten el tipus fins que en torna a passar una de grossa –vegeu l'avaria d'ahir–. A l'estació de tren de la Garriga, una baula més de l'esgavellada línia 3 (de Vic i Puigcerdà), fa uns dies van aparèixer uns panells informatius –en proves– i per megafonia s'anunciava el pas i la via dels trens, cosa útil en una línia amb una sola via de Montcada en amunt. Fins fa poc, l'estació de la Garriga ni tenia panells –en proves– ni hi havia cap veu de megafonia, o, en tot cas, només deia que no es podia «fumar en tot el recinte de l'estació» i informava, de tant en tant i segons el vent d'on ve, del pas o retard d'algun tren. Ahir, amb la nova avaria, a la megafonia li va agafar afonia. I els panells seguien en proves, que vol dir que no tocaven ni quarts ni hores. L'única informació la donava una viatgera damnificada acabada d'arribar, que s'havia estat molta estona aturada a Sant Andreu. A dins de l'estació, els qui venen bitllets i porten el bar no en sabien res. O el que sabien, ho sabien per la viatgera damnificada. En vista de l'alarma, alguns usuaris van optar per agafar el cotxe. Els qui van seguir esperant, van tenir la sort d'una conjunció atzarosa dels astres, i el tren només va arribar 15 minuts tard.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona