Infraestructures i serveis

Tres noves línies de bus exprés els propers 6 mesos a la demarcació de Girona

Abans del març s'engegarà la Girona-Palamós i després, la Girona-Lloret-Blanes i la Girona-Torroella

Les dues primeres estaven previstes per al 2015, però s'han endarrerit per estudiar bé les freqüències

El govern català té previst posar en marxa aquest primer semestre de l'any tres noves línies de bus exprés a les comarques gironines. La primera serà la que cobreix la ruta entre Girona i Palamós, a càrrec de Sarfa, que es posarà en marxa en principi durant el primer trimestre de l'any. Tant aquesta línia com també la Girona-Lloret-Blanes, a càrrec de Pujol, estaven previstes inicialment per al segon semestre del 2015, però, pel fet que es tracta de dues línies amb alt caràcter estacional, s'han endarrerit a inicis del 2016, segons fonts del govern, per tal d'acabar d'avaluar l'organització del servei, les necessitats de nou material i les freqüències que calen, amb l'objectiu que les línies estiguin al màxim possible ajustades a la demanda i, a més, llançar-les de cara a la temporada turística. A banda de les dues línies ja previstes pel 2015 i que s'han endarrerit, la idea del Departament de Territori de la Generalitat és engegar aquest primer semestre també una altra de les línies de bus exprés que s'han de desplegar a la demarcació: la Girona-Torroella de Montgrí, a càrrec d'Autocars Martí Pi (AMPSA). Tot i que en la planificació inicial de la xarxa de bus exprés estava previst que aquesta ruta fos fins a l'Estartit, encara no està clar que sigui així. Segons fonts del govern, aquest gener es definirà amb la concessionària i l'Ajuntament de Torroella si hi arriba o no.

El servei de bus exprés es va estrenar a les comarques gironines l'1 de juliol del 2014 amb la implantació de la ruta que fa la Teisa entre Girona i Olot passant per Besalú –on paren la meitat dels busos exprés–. Va ser l'onzena línia de Catalunya. Tot i el bon funcionament del nou servei –el corredor va guanyar un 20% de passatgers ja durant els primers mesos–, un any i mig després encara no se n'ha estrenat cap més a la demarcació.

La xarxa de busos exprés del govern, que va estrenar les primeres línies a finals del 2012, preveu 40 línies a tot Catalunya –les que el 2011 havien portat més passatgers–: dinou a la demarcació de Barcelona i set a cadascuna de les altres tres demarcacions. En el cas de Girona, però, s'han fusionat dues de les línies previstes, la Girona-Lloret i la Lloret-Blanes, i per tant el mapa final serà de només sis línies. A banda de la Girona-Olot, ja operativa, i de les tres que es posaran en marxa al primer semestre del 2016, n'hi ha dues més que queden pendents per a més endavant: la Figueres-Roses i la Girona-Santa Coloma de Farners.

Actualment, a tot Catalunya hi ha implantades 23 línies. De fet, Girona és on es va més endarrerit, amb només una línia operativa. A Barcelona és on s'ha fet el principal desplegament, i ja funciona el bus exprés en setze de les dinou rutes previstes. A Tarragona està operatiu en quatre rutes i a Lleida, en dues.

Avantatges del servei

La principal característica del servei de bus exprés és, com el seu nom indica, la velocitat comercial alta: és a dir, un trajecte de menys durada. Això s'aconsegueix amb poques parades i usant els carrils bus, i sobretot gràcies a la prioritat semafòrica bàsicament en els accessos a les ciutats: quan un bus s'hi acosta, el semàfor es posa verd.

L'altre gran tret és que els vehicles que s'utilitzen –un terç del cost dels quals assumeix la Generalitat i la resta, l'operador– són d'última generació, poc contaminants i amb altes prestacions. A més de millores en la comoditat i l'accessibilitat, disposen, per exemple, de Wi-Fi.

LA DATA

01.07.14
es va posar en marxa
la primera (i de moment única) línia de bus exprés a la demarcació, la Girona-Olot.

LES XIFRES

40
línies
havien de constituir tota la xarxa de bus exprés de Catalunya; de moment, n'hi ha 23 d'operatives.
7
línies
de bus exprés estaven previstes a Girona, però com que dues s'han fusionat el mapa final serà de sis.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Retrets al govern de Salt per no haver negociat les ordenances

Salt

Comença la remodelació de la cruïlla de l’Hipercor de Girona

girona

Comencen les obres de millora a la C-66 entre Serinyà i l’accés a Besalú

SERINYÀ

Som du a Cultura el centre cívic de Castell d’Aro

CASTELL-PLATJA D’ARO

Tarifa plana per a les taxes i impostos municipals d’Olot

OLOT

Ban d’alerta a Platja d’Aro pel risc que el temporal faci estralls

CASTELL-PLATJA D’ARO

El TSJC fa obrir el camí públic de Can Juncadella, a Lloret

lloret de mar

Anyada de bolets nefasta, però no perduda del tot

Olot
el temps

A l’espera del temporal mediterrani