Infraestructures i serveis

El dissenyador del pont esfondrat a Gènova va advertir fa 40 anys sobre riscos

L’enginyer que va dissenyar el viaducte de Gènova va advertir en 1979 que la infraestructura necessitava manteniment constant per l’afectació de la corrosió de l’aire marí i la contaminació

L’enginyer Riccardo Morandi, dissenyador del pont que es va esfondrar a Gènova el 14 d’agost, va advertir en 1979 que el viaducte necessitava un manteniment constant per la corrosió a la qual estava exposat com a conseqüència de l’aire marí i de la contaminació.

Morandi va realitzar llavors un informe, que ha publicat el diari italià La Verità, en el qual cridava l’atenció sobre la corrosió a la qual estava exposada l’obra. “Tard o d’hora, i tal vegada d’aquí a uns anys, serà necessari recórrer a un tractament per eliminar qualsevol rastre d’òxid en els reforços més exposats, per després cobrir tot amb elastòmers de molt alta resistència química”, advertia llavors.

A l’estudi, Morandi va afirmar que l’estructura havia estat construïda en formigó sòlid, però que sofria una degradació ràpida com a conseqüència de “l’alta salinitat” procedent dels vents del mar, situat a sol dos quilòmetres de distància. Aquest aire, barrejat amb els fums de les xemeneies de les fàbriques industrials adjacents, generava una deterioració dels materials i una “pèrdua de resistència” que calia tenir en compte. “Les superfícies externes de les estructures, però especialment les exposades al mar i per tant més directament atacades pels vapors àcids de les xemeneies, comencen a mostrar fenòmens d’agressió d’origen químic”, comentava Morandi en el seu informe, segons les mateixes informacions.

Finalment, l’enginyer concloïa insistint en la necessitat de protegir “la superfície en formigó, per augmentar la seva resistència química i mecànica a l’abrasió” i suggeria usar “resines i elastòmers sintètics” per protegir aquest pont, que va ser inaugurat en 1967.

Un tram del pont Morandi es va enfonsar el 14 d’agost i va causar la mort de 43 persones, a més de 16 ferits. Actualment hi ha en curs una recerca per esclarir les causes del sinistre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Els opositors del Midcat celebren l’aturada del projecte d’interconnexió de gas i ho qualifiquen de “victòria”

Figueres
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Nevada important a l’extrem nord del Pirineu aquest dimecres

Barcelona

La Generalitat ha sancionat onze companyies aèries amb més de 530.000 euros

Preocupació per la mida del peix blau, a Palamós

palamós

Controvèrsia pel preu de l’aigua al Gironès

Girona

Augmenta el nombre de gavians i gavines a l’estany de Banyoles

BANYOLES

La Pera participa en un projecte en immigració

La Pera

Salvem la Pineda d’en Gori porta l’obra al jutjat

Palamós

Els aldarulls del 20è aniversari de la UdG, a judici 7 anys després

girona