Infraestructures i serveis

El dissenyador del pont esfondrat a Gènova va advertir fa 40 anys sobre riscos

L’enginyer que va dissenyar el viaducte de Gènova va advertir en 1979 que la infraestructura necessitava manteniment constant per l’afectació de la corrosió de l’aire marí i la contaminació

L’enginyer Riccardo Morandi, dissenyador del pont que es va esfondrar a Gènova el 14 d’agost, va advertir en 1979 que el viaducte necessitava un manteniment constant per la corrosió a la qual estava exposat com a conseqüència de l’aire marí i de la contaminació.

Morandi va realitzar llavors un informe, que ha publicat el diari italià La Verità, en el qual cridava l’atenció sobre la corrosió a la qual estava exposada l’obra. “Tard o d’hora, i tal vegada d’aquí a uns anys, serà necessari recórrer a un tractament per eliminar qualsevol rastre d’òxid en els reforços més exposats, per després cobrir tot amb elastòmers de molt alta resistència química”, advertia llavors.

A l’estudi, Morandi va afirmar que l’estructura havia estat construïda en formigó sòlid, però que sofria una degradació ràpida com a conseqüència de “l’alta salinitat” procedent dels vents del mar, situat a sol dos quilòmetres de distància. Aquest aire, barrejat amb els fums de les xemeneies de les fàbriques industrials adjacents, generava una deterioració dels materials i una “pèrdua de resistència” que calia tenir en compte. “Les superfícies externes de les estructures, però especialment les exposades al mar i per tant més directament atacades pels vapors àcids de les xemeneies, comencen a mostrar fenòmens d’agressió d’origen químic”, comentava Morandi en el seu informe, segons les mateixes informacions.

Finalment, l’enginyer concloïa insistint en la necessitat de protegir “la superfície en formigó, per augmentar la seva resistència química i mecànica a l’abrasió” i suggeria usar “resines i elastòmers sintètics” per protegir aquest pont, que va ser inaugurat en 1967.

Un tram del pont Morandi es va enfonsar el 14 d’agost i va causar la mort de 43 persones, a més de 16 ferits. Actualment hi ha en curs una recerca per esclarir les causes del sinistre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Dimarts amb intervals de núvols

Barcelona
EL TEMPS
SERVEI METEOROLÒGIC DE CATALUNYA

Més núvols al litoral a la tarda

barcelona

El nombre de passatgers a l’aeroport de Barcelona creix un 8,8% a l’octubre

Tamariu, en obres pel reforç del sanejament i la nova xarxa de pluvials

TAMARIU

Ajuts per a les famílies monoparentals a Roses

ROSES
FRANCESC OLIVERAS
Alcalde de Sant Aniol de Finestres

“Cal millorar la carretera de Girona a les Planes”

SANT ANIOL DE FINESTRES

Un error fa començar de nou una expropiació a Sant Hilari

sant hilari sacalm

El repunt de la inseguretat s’acarnissa amb Ciutat Vella

barcelona

Nou pas per desdoblar la part nord de l’N-II

Girona