Infraestructures i serveis

El govern exigeix a Aena “que faci la seva feina”

Demana que s’inverteixi a l’aeroport de Girona i que es rebaixin les taxes perquè Ryanair decideixi quedar-se

La necessitat que Aena “faci la seva feina” perquè l’aeroport de Girona sigui més competitiu i atractiu per a les companyies aèries, invertint-hi i rebaixant les taxes. Aquesta és una de les línies en què està treballant el govern català per intentar que Ryanair mantingui la seva base a l’aeroport de Girona. Així ho va explicar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que va assistir a l’assemblea general extraordinària de l’Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Gironines (AGI). A la reunió, a la qual van assistir diversos representants institucionals, entre altres l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, Calvet va informar els assistents de la intenció del govern català de liderar el conflicte i, en aquest sentit, va explicar-los les darreres reunions dutes a terme entre el govern i l’aerolínia irlandesa i també amb Aena.

Damià Calvet, que sempre parla d’un “eventual” tancament de la base, va insistir una vegada més que el govern seguirà amb atenció el cas, tant des del seu propi departament com des del Departament de Treball, si finalment es materialitza un possible ERO. “Encara no tenim cap concreció, hem de continuar parlant amb Ryanair”, va assenyalar. “Hem obtingut de part de tots els membres de l’AGI suport per continuar liderant aquesta resposta”, hi va afegir, i va recordar: “La informació que tenim no s’ha traduït encara en cap pla concret de tancament de nombre de vols.”

El conseller va deixar clar que la companyia irlandesa esgrimeix motius empresarials per decidir tancar o no la base i que un dels arguments que se’ls ha fet arribar és el cost elevat que suposa operar a Girona en comparació amb altres aeroports regionals. Per aquest motiu, Calvet va insistir en la necessitat que Aena –amb qui ja s’han mantingut converses– “faci la seva feina” perquè l’aeroport de Girona sigui atractiu i competitiu, i això, segons Calvet, implica inversions.

Segons el conseller, Ryanair no entra a valorar inversions concretes d’Aena, sinó els costos del que representa operar a l’aeroport de Girona. “És car, bastant més car, que altres aeroports europeus”, va destacar Calvet, que tot seguit va insistir que tot el que afavoreixi que els costos siguin més competitius serà positiu. “El que seria desitjable és que hi hagués condicions de competitivitat, tarifes que donessin a l’aeroport valor en si mateix”, va reiterar. En aquest mateix sentit, una vegada més, el conseller va recordar que el govern català defensa un model aeroportuari descentralitzat.

Contractes de promoció

Pel que fa als contractes de promoció que la Generalitat i el territori tenen amb Ryanair i la resta de companyies que operen a Girona, el conseller va recordar que aquests continuaran es mantingui o no la base de Ryanair a l’aeroport de Girona. “Exigirem que els contractes es compleixin en els estrictes termes que estan signats”, va dir, i hi va afegir que són uns contractes que generen valor afegit al territori, i que espera que al març, quan s’han de renovar els contractes amb Ryanair, això es pugui tornar a fer.

El conseller de Territori i Sostenibilitat va explicar que el següent pas en aquest cas serà continuar dialogant amb Aena i Ryanair.

Denúncia dels sindicats per la vaga

Els sindicats denuncien que Ryanair fa treballar com a serveis mínims tota la plantilla de tripulants de cabina de l’aeroport de Girona en la tercera jornada de vaga, segons va informar ahir l’ACN. “Desgraciadament estem treballant el 120% de la plantilla, cosa que és totalment il·legal”, va afirmar la portaveu d’USO, Lidia Arasanz, que detalla que en un “dia normal” hi hauria una sola persona de guàrdia a Vilobí d’Onyar “esperant per si hi ha alguna baixa i ha de sortir a operar algun vol”, però que ahir l’aerolínia va activar tretze treballadors. Per això, els sindicats han demanat una inspecció de treball per constatar que la companyia està vulnerant el dret de vaga dels treballadors. Els sindicats també adverteixen que Ryanair fa anar empleats a Dublín per investigar-los per, suposadament, incomplir serveis mínims: “Intenten amenaçar-nos.”

“A Girona desgraciadament estem treballant el 120%”, afirmava Arasanz divendres, i denunciava que Ryanair ha enviat cartes de serveis mínims a tots els empleats obligant-los a treballar, encara que sigui estant de guàrdia, durant la tercera jornada de vaga convocada per la tripulació contra el tancament de la base de Girona. Segons va afegir també la portaveu del Sitcpla, Alexandra Sais, els sindicats van recomanar als treballadors que vagin a la feina perquè, si no, es podrien enfrontar a un “acomiadament directe”. Aquesta situació, que els sindicats qualifiquen de “totalment il·legal”, va provocar que els sindicats alertessin la Inspecció de Treball perquè anessin a l’aeroport i comprovessin que Ryanair està vulnerant el dret de vaga.

Segons detallen, Foment va fixar uns serveis mínims que consideren “abusius”, però després és l’aerolínia qui s’encarrega de gestionar la plantilla per assegurar que es compleixen. Els sindicats adverteixen que tampoc es van complir les dues jornades anteriors de vaga.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona