Infraestructures i serveis

Malestar entre els viatgers de l’AVE per la suspensió de trens arran de l’aïllament del corredor Barcelona-Figueres

Renfe manté bloquejades les vendes dels trens de primera hora i els passatgers no saben fins a l’últim moment si sortiran

Els viatgers de l’AVE entre Figueres i Barcelona han expressat aquests darrers dies el seu malestar per les alteracions del servei d’alta velocitat després que la companyia decidís aïllar aquest corredor pels actes vandàlics de la setmana passada i que va obligar a interrompre la circulació entre dilluns i dimarts. Els passatgers habituals denuncien, entre d’altres, que les vendes d’almenys els quatre primers trens del matí es mantenen bloquejades, fet que els impedeix saber si el seu sortirà o si ho farà amb retard en cas que se n’ajuntin dos. A més, en el cas del comboi amb sortida a les 7.20h des de Vilafant (07.36h a Girona) la companyia l’ha suspès fins a nou avís, així com el de els 18.50 hores de tornada, els usuaris del qual s’uneixen amb el següent sense que Renfe avisi prèviament. Fonts de la l’empresa han assegurat que revisaran la logística i han demanat disculpes.

La paciència dels usuaris que viatgen cada dia entre Figueres, Girona i Barcelona està arribant al seu límit. Nou dies després dels incidents per les protestes de la sentència de l’1-O -en què la combustió de diversos materials a la via va obligar a interrompre la circulació entre dilluns i dimarts i fent que centenars de persones haguessin de fer nit a Barcelona- el servei no ha recuperat la normalitat.

Per exemple, durant la majoria de dies, Renfe ha ajuntat el primer tren del dia (6.46h al seu pas per Girona, on pugen la gran majoria de viatgers) amb el segon (7.11h), mentre que ha anul·lat el de les 7.36 hores i encamina els passatgers a Regionals i Mitja Distància cap a Barcelona. Entre els viatgers afectats d’aquest tren, a alguns se’ls permet pujar en el següent (08.11h) o agafar l’anterior (07.11), però només aquells qui han rebut un SMS de la companyia ja que no hi ha espai per a tots i no es permet viatjar dret. La resta es queda sense viatjar o s’ha de conformar en agafar un Mitja Distància que surt a la mateixa hora però arriba a la seva destinació una hora més tard.

La companyia, a més, manté bloquejades les vendes dels trens de primera hora, de manera que no se’n poden comprar ni anul·lar si al final es decideix no viatjar i alguns dels combois poden acabar fent el viatge mig plens mentre d’altres viatgers no han pogut pujar.

Les alteracions del servei venen derivades per la decisió de la companyia d’aïllar el corredor Barcelona-Figueres per la possibilitat de nous incidents, de manera que ara no és possible fer el viatge directe entre la capital altempordanesa i Madrid i cal fer transbord a Sants. Això també obliga la companyia a operar el tram entre Barcelona i Figueres amb material cedit per l’SNCF i a anul·lar algun tren de tornada a Figueres als vespres, com el de les 18.50 hores amb sortida des de Sants. El darrer cas de retards causats per actes vandàlics s’ha produït aquest mateix matí a l’R11, entre Barcelona i Portbou, on la crema d’objectes a la via han causat retards de mitja hora.

Sofia Gabarro, passatgera habitual del tren d’alta velocitat, ha explicat a l’ACN com en els darrers dies s’estan suprimint freqüències i ha expressat la seva sospita que la companyia ho fa per preservar els combois per al trajecte Barcelona-Madrid. Segons Gabarro, el personal a l’estació no disposa d’informació i avisa que aquest escenari comporta molta “inseguretat” als viatgers per arribar al seu lloc de treball.

Mentrestant, els viatgers es mantenen organitzats mitjançant dos grups de Whatsapp i Telegram, creats inicialment per reclamar a Renfe un comboi de tornada a Girona i Figueres a les 20h del vespre, ja que la companyia no n’opera cap entre les 19.25h i les 21.40h des de Barcelona-Sants.

Renfe revisarà la logística en aquest servei

Fonts de Renfe han assegurat a l’ACN que aquest dimarts es revisaran els protocols per evitar més problemes als viatgers després dels incidents dels darrers dies i han demanat disculpes per les alteracions del servei. La companyia ha recordat, però, que es tracta d’una “situació sobrevinguda” i que de no haver-se produït els actes vandàlics de la setmana passada el servei seria normal. D’altra banda, la companyia ha emplaçat els afectats a reclamar una indemnització.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.