Infraestructures i serveis

La reforma de la variant de Banyoles, desitjada i discutida

Les formacions polítiques discrepen a l’hora de valorar el projecte

Descartat el desdoblament, les obres se centraran a augmentar la seguretat

L’Ajuntament va demanar que no s’oblidessin del desdoblament

Aquest trimestre han de començar les obres de reforma de la variant de Banyoles de la C-66, amb un projecte centrat sobretot a augmentar-hi la seguretat. Si bé s’havia plantejat desdoblar-la (tant la variant com el tram entre Serinyà i els accessos a Besalú), s’ha optat per combinar-hi trams de tres carrils per tal de facilitar els avançaments. Aquestes obres venen precedides d’una reforma en el tram Serinyà - Besalú, ja en execució [vegeu la pàgina següent].

Per JxCat, molt bé

Les forces polítiques locals veuen bé que s’hi millori la seguretat, però no coincideixen a l’hora de valorar el projecte. L’alcalde, Miquel Noguer (JxCat), ha defensat des del primer dia el model de la combinació de tres carrils que executarà la Generalitat com a alternativa al desdoblament, en entendre que és suficient per fer el trajecte més segur. L’autovia –diu Noguer– es podrà fer el dia que hi hagi prou recursos. En el ple en què l’Ajuntament va aprovar una moció demanant a la Generalitat que no oblidi el desdoblament, Noguer va assegurar que, des de l’obertura dels túnels de Bracons, aviat farà onze anys, per a bona part dels garrotxins la ruta habitual per anar a Barcelona és la C-17 i no pas la ruta per la C-66 i l’autopista.

ERC: sí, però no

Els republicans són del parer que la variant hauria de ser de dos carrils per cada sentit i que ja s’hauria d’haver construït inicialment d’aquesta manera. En aquest sentit, consideren que el volum de trànsit que hi circula justifica plenament una carretera desdoblada. No obstant, es feliciten que es facin aquestes millores per tal d’augmentar-hi la seguretat. El portaveu d’ERC a l’Ajuntament, Jaume Butinyà (bomber professional), subratlla els separadors que hi haurà entre els dos sentits de la marxa com un element especialment important. “Els accidents més greus solen ser per xocs frontals i amb els separadors es podran evitar”, fa notar.

Sumem, en contra

El grup de Sumem Banyoles espera que les obres contribueixin a augmentar la seguretat, però no estan a favor del projecte perquè no s’adiu al model de mobilitat que ells defensen. En la seva opinió, n’hi hauria prou fent millores puntuals en els accessos. La seva aposta en matèria de connexions interurbanes i intercomarcals –explica el regidor Non Casadevall– és per l’ús del transport públic i la creació de carrils bici. “Els escenaris de futur en contaminació ambiental, canvi climàtic i esgotament dels recursos energètics –manifesta– fan necessari prioritzar un altre model més realista.” “La construcció de més carreteres al Pla de l’Estany no fa més que convertir la comarca en una zona de pas, de la qual es van destruint de mica en mica tots els elements del seu singular patrimoni natural i cultural, transformant-la en un simple pont entre altres comarques”, adverteix.

CP vol desdoblament

Convivència i Progrés (CP), tot i donar la benvinguda a unes millores en seguretat, és la formació que defensa amb més vehemència el desdoblament i va ser el seu regidor, Quim Fernàndez, qui va presentar la moció a l’Ajuntament instant la Generalitat a no oblidar aquell projecte. Entre els seus arguments hi ha que així es reforçaria el triangle Olot-Banyoles-Figueres, que considera molt important des del punt de vista econòmic.

LES XIFRES

8,5
km
és la llargada del tram de la C-66 conegut com a variant de Banyoles.
13,3
milions d’euros
és el pressupost de l’obra, que va a càrrec de la Generalitat.

Tres carrils i separadors de sentit

La reforma de la variant de Banyoles, de 8,5 km, durarà 16 mesos i costarà 13,3 milions d’euros. El projecte, a càrrec de la Generalitat, incideix de manera especial en les mesures de seguretat, aixecant unes barreres a la mitjana (per evitar els xocs frontals), fent més llargues les vies d’acceleració per entrar-hi des d’altres carreteres, fent unes rotondes en aquests accessos i, sobretot, ampliant la calçada a tres carrils, de manera alternativa en un sentit i un altre, a fi que es puguin fer avançaments sense envair el carril contrari. Hi haurà dos trams de tercer carril en sentit Besalú (de 2,1 km en total) i dos en sentit Girona (2,3 km en total). En l’extrem de la variant de la banda de Cornellà del Terri (a l’altura de la fàbrica Haribo) s’hi construiran uns apartadors d’emergència, i en l’altra punta, la variant quedarà connectada a una gran rotonda des de la qual es podrà seguir cap a Serinyà i Besalú o cap a la banda nord de Banyoles. També s’aplicaran mesures com ara un paviment més adherent i menys sorollós.

El tram Serinyà-Besalú no tindrà tercer carril, però sí rotondes

R. Estéban

El projecte de la variant de Banyoles està vinculat al de la reforma dels 5,4 km que hi ha a continuació a la C-66, en sentit Besalú. Aquesta darrera fase ja ha començat –es van reprendre a mitjans octubre– i, per tant, quan els treballs abastin la variant, els conductors es trobaran durant un temps obres en 13,5 km, la distància que hi ha entre la rotonda d’Haribo i els accessos a Besalú, al terme de Sant Ferriol. El projecte d’aquest tram, pressupostat en 6,1 milions i amb un termini d’execució de 15 mesos, posa també l’accent en la seguretat. No s’hi faran trams de tercer carril alternatiu. D’aspecte més destacat té la construcció de rotondes, un fet que ha creat certa controvèrsia, entre altres raons, perquè la idea inicial estava tan allunyada d’una carretera amb rotondes com era una autovia. Se’n preveuen tres de grans i una quarta de dimensions més reduïdes. Les primeres estaran situades precisament als dos extrems del tram i també a l’accés del nucli de Serinyà, mentre que la petita es construirà a l’entrada d’aquest poble, però fora del tronc central de la C-66.

Accessos de Fares

Un altre aspecte destacat és la reforma de l’entrada i sortida del veïnat de Fares (terme de Sant Ferriol). Ara, els conductors disposen d’un carril central d’acceleració i desacceleració, mentre que després de les obres n’hi haurà un altre per facilitar la maniobra. La separació dels dos sentits de la marxa també s’hi té en compte. En algun tram la separació es pintarà a la calçada de manera més visible que en l’actualitat, amb pintura zebrada. A l’altura dels nuclis de Serinyà i de Fares hi instal·laran una estructura metàl·lica que separi els dos sentits. D’altra banda, es posaran més barreres de seguretat, es renovaran la senyalització, el drenatge i els talussos i es tornarà a pavimentar tot el tram.

Amb retard

Les obres van amb retard perquè, al cap de poc d’haver-les iniciat (a l’estiu del 2018), les van aturar fins a l’octubre passat perquè calia corregir alguns aspectes del projecte i incloure-hi les modificacions que es demanaven en unes al·legacions presentades pels propietaris afectats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona