Urbanisme

Un deute amb Santa Eugènia

El tram central de la frontissa entre Girona i Salt està quasi acabada i a punt d'obrir-se

L'obra ha tingut molts retards i s'ha acabat quatre anys

més tard que els dos extrems

La reurbanització del tram central de la frontissa de Santa Eugènia de Girona està pràcticament acabada i a punt per obrir-se a la ciutadania. Es tracta d'una obra altament reivindicada pels veïns del barri i que fa anys que s'hauria d'haver acabat. Els treballs d'aquesta última fase van començar a principi d'any i posen el punt final d'una transformació d'una de les àrees cabdals per al barri de Santa Eugènia.

El tram central que ara s'ha acabat és el més important per al barri, ja que inclou diversos serveis de gran utilitat per als veïns. De fet, el disseny d'aquesta urbanització final dut a terme per l'Ajuntament de Girona es va fer de bracet amb els veïns i la mancomunitat de Santa Eugènia i Can Gibert. Per aquest motiu el gran espai central s'ha dotat amb múltiples serveis pensats perquè exerceixin una important funció social. Així, per exemple, s'han renovat tots els jocs infantils de l'espai més proper al carrer Maçana i una doble pista esportiva. En un cas, es tracta d'una pista coberta de bàsquet que tindrà una utilitat multifuncional per al barri. El fet que sigui coberta ha estat una petició expressa dels veïns, ja que la pèrgola conjuntament amb un petit escenari que s'hi ha situat servirà perquè els veïns o entitats del barri i de la ciutat puguin utilitzar l'espai per a actes socials, activitats o per a la festa major. Aquest últims dies, els operaris estaven acabant la xarxa que envolta la segona pista esportiva que s'ha fet nova a la frontissa de Santa Eugènia i que s'ha destinat al futbol sala.

Mobiliari urbà i plantes

A l'estil del que es fa en les obres noves que s'executen a la ciutat de Girona, el paviment s'ha conformat amb panots de formigó també seguint la coherència dels altres dos trams de frontissa que es van obrir a la ciutadania l'estiu de l'any 2011. Com també passa en aquests trams dels dos extrems de la frontissa entre Girona i Salt, s'ha disposat tot un seguit d'arbres i zones vegetals per trencar la uniformitat del formigó i dotar d'espais verds aquesta gran zona que ara s'acaba d'urbanitzar.

Només falten petits detalls que aquests dies s'estan acabant. Com per exemple la col·locació de les rajoles del paviment a tocar de la zona infantil, així com el terra d'una tirolina que se situa en un dels extrems de la zona del parc infantil. Només queden detalls d'una obra que estava prevista que durés uns sis mesos i que va començar a principi d'any, per bé que les pluges i l'alentiment d'alguns treballs han generat un petit retard. El cost de l'obra d'aquest tram central ha estat finalment d'1,2 milions d'euros, d'uns treballs que ha executat l'empresa Teyco.

Per la festa major

La festa major de Santa Eugènia és de les que
conserven més participació dels barris de Girona, i aquest any tindran l'oportunitat d'estrenar la nova zona urbanitzada amb
la festa major, que sempre se celebra a final d'aquest mes d'agost i començament de setembre, amb actes amb què es persegueix la major participació ciutadana possible. De fet, el barri sempre aprofita la festa major per reivindicar alguns dels aspectes que no s'han complert. En els últims anys la reconstrucció del pont del Dimoni ha estat un dels temes recurrents, però també l'execució de la frontissa de Santa Eugènia i el desenvolupament del pla de barris. Aquest ha estat un dels temes en què els veïns han batallat més perquè s'acabés; era una obra que va quedar a mig fer ara fa quatre anys i que finalment s'acaba.

LA XIFRA

1,2
milions
d'euros és la inversió de la reurbanització de la part central de la frontissa de Santa Eugènia de Girona.

Fora del pla de barris i sense aparcament subterrani

Dani Vilà

El tram central de la nova frontissa de Santa Eugènia ha hagut de superar molts entrebancs fins fer-se realitat aquesta urbanització que ara es culmina. Ha estat un sector maleït del projecte per endreçar i ordenar. Aquest àmbit també estava inclòs en el pla de barris de Santa Eugènia que cofinançaven la Generalitat i l'Ajuntament de Girona. El projecte inicial preveia que en aquest punt s'hi pogués construir un aparcament subterrani que resolgués els problemes de pàrquing que hi ha en un sector amb una densitat d'habitatges important, però amb pocs edificis amb aparcament al subsòl.

La Generalitat va obligar el consistori que governava en aquell moment el govern tripartit a treure la reurbanització d'aquest tram del pla de barris, ja que van advertir que la construcció d'un aparcament subterrani no complia amb els requisits del pla. Això va comportar que el consistori intentés executar amb finançament municipal i per concessió a una empresa privada l'aparcament subterrani. Cap empresa es va mostrar disposada a dur a terme la construcció, ja que els estudis revelaven que per les característiques de la zona no hi hauria una rotació prou alta perquè fes rendible l'aparcament. En aquell moment, l'any 2010, el consistori va intentar consensuar amb els veïns una remodelació que ubiqués en superfície un nombre important d'aparcaments i que es permetés acabar la frontissa. Els veïns, però, van rebutjar la proposta de l'anterior govern municipal, ja que van descartar donar tant d'espai als vehicles perquè hi aparquessin, per tal de dotar el barri de més espais socials, de lleure i esbarjo. El 2011 es va produir el canvi de govern municipal, i amb CiU els veïns van treballar i consensuar l'actuació urbanística a desenvolupar a tot l'àmbit, que és finalment la que s'ha executat i que falta poques setmanes que pugui obrir-se als veïns del barri i de la ciutat.

Dos trams fets el 2011

El tram central de la frontissa de Santa Eugènia s'està acabat en l'actualitat, però és que els dos extrems de la frontissa ja es van executar dins del pla de barris i es van obrir al ciutadans l'estiu del 2011. Són dos trams que sense la part central perdien tot el sentit, per bé que ajudaven a ordenar i tenir una zona d'estada o passeig per part dels veïns més propers. Al tram a tocar del passeig d'Olot es va dotar amb una via de servei i alguns aparcaments, així com diversos bancs i arbrat. Per contra, al tram entre el carrer Costabona l'avinguda de Santa Eugènia s'hi va instal·lar també mobiliari urbà i bancs, però s'hi van afegir diverses zones de joc interactiu i d'habilitat. La zona va tenir bona acollida, però pocs mesos després els veïns es van queixar del manteniment de la vegetació dels diversos espais i dels elements del mobiliari. Els dos trams sí que es van incloure en el pla de barris de Santa Eugènia i Can Gibert, per bé que es van executar molt més tard del que estava previst en un començament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona