Serveis

Barcelona estén el transport públic gratuït fins als 15 anys

Colau pacta amb ERC una bonificació d'entre el 50 i el 100% per a joves de famílies amb pocs recursos

La mesura allargarà un any més els beneficis de la T-12, que ja s'havien ampliat fins als 14 anys

L'actualització de les tarifes del transport públic ha esdevingut un serial amb periodicitat setmanal: si el 9 de desembre s'anunciava una congelació general i una ampliació de l'abast de la T-12 –utilitzable des del gener fins als 14 anys–, i la setmana passada s'afegien al paquet tarifari rebaixes en els abonaments de dues a sis zones, ahir l'Ajuntament de Barcelona hi va afegir que a la capital catalana els usuaris de 15 anys tindran bonificacions en la T-Jove que poden arribar al 100% en casos de rendes molt baixes.

La iniciativa està concebuda com un complement de la T-12, la targeta infantil d'una zona que permet viatjar gratis, la vigència de la qual s'ha anat ampliant, de manera que a partir del gener ja serà utilitzable fins als 14 anys. El que fa ara el consistori és ampliar la cobertura social als 15. No serà, però, mitjançant la mateixa T-12, sinó amb bonificacions sobre el preu de la T-Jove, la targeta trimestral d'una zona per a menors de 25 anys. Per beneficiar-se de la gratuïtat, a més de tenir 15 anys i estar empadronat a Barcelona, caldrà que els ingressos de la unitat familiar no superin l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (Iprem). Per a una família de tres membres més grans de 14 anys sense més especificitats, això equival a 14.900 euros anuals, i per a una de quatre, a uns 18.600. Si els ingressos superen l'Iprem però no el doblen, la bonificació serà del 50%, de manera que al beneficiari la T-Jove li costaria 52,5 euros. Aquesta mesura beneficiarà un 75% dels barcelonins de 15 anys, segons el líder d'ERC a Barcelona, Alfred Bosch, que és qui va fer la proposta, pactada amb el govern de Barcelona en Comú.

La mesura no forma part del paquet acordat en el si de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), el consorci que amb el consistori barceloní integren la Generalitat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), sinó que és una iniciativa municipal, de manera que els 1,9 milions que s'ha calculat que costarà els sufragarà l'Ajuntament, i només serà aplicable a la zona 1 del sistema tarifari integrat, la de Barcelona.

El PSC de Barcelona va demanar ahir que les bonificacions s'estenguessin fins als 25 anys i a tota l'àrea metropolitana, sense especificar si ho hauria de pagar el consistori o el conjunt de l'ATM, que té previst aprovar avui definitivament les tarifes per a l'any vinent. El nou esquema de preus ja inclou rebaixes d'entre el 8,4 i l'1,8% per a les T-Jove de dues a sis zones. La targeta juvenil, a més, és en tots els casos un 26% més barata que la trimestral convencional.

Recta final per a les ordenances amb el PSC molest

Bosch va afirmar que l'acord d'ahir “facilita” el de les ordenances fiscals, però ni ell ni l'alcaldessa, Ada Colau, van voler donar-lo per tancat. Avui s'acaba el termini d'al·legacions al paquet fiscal, que s'ha d'aprovar en el ple de dimarts –si no, tocaria prorrogar l'ara vigent–, i l'acord està encarrilat, tant amb ERC com amb el PSC, però el mateix pacte sobre el transport públic que per Bosch facilita l'entesa va irritar ahir els socialistes, tan necessaris per aprovar les ordenances com els republicans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona