Infraestructures

Un 46% dels usuaris de tren entre Girona i Barcelona van escollir el TAV el 2015

El tren convencional aguanta l'embranzida de l'alta velocitat i creix un xic

A Figueres, el TAV guanya per anar a Barcelona i és minoritari fins a Girona

El tren d'alta velocitat (TAV) ja és l'opció preferida per fer el trajecte en tren entre Figueres i Barcelona i s'acosta molt a les xifres del tren convencional en la connexió entre Girona i la capital catalana. En canvi, entre les dues ciutats gironines el TAV continua sent una opció minoritària, tot i que també creix. En global, però, cal dir que el tren convencional resisteix la forta embranzida del TAV i encara creix lleugerament.

Concretament, segons dades de Renfe, l'any passat 1.737.900 viatgers van fer el trajecte Girona-Barcelona en tren i d'aquests, 805.200 (un 46,3%) van fer-ho en TAV i 932.700 (un 53,7%), en tren convencional. Els trens de mitjana distància i regionals, doncs, encara van superar l'alta velocitat per 127.500 usuaris. El 2014, quan la quota del TAV va ser d'un 42,7%, la diferència era de 233.200. En global, al principal trajecte de la línia gironina s'han guanyat 137.700 viatgers (un augment d'un 8,6%) i l'auge prové molt més del TAV (guanya 121.700 usuaris, amb un auge d'un 17,8%) que del tren convencional (16.000 més i un 1,7%).

Pel que fa al trajecte Figueres-Barcelona, les dades anuals confirmen el que ja va passar el primer semestre: el TAV ha aconseguit superar el tren convencional. La seva quota ha passat d'un 46,9% el 2014 a un 52,4% l'any passat. Concretament, dels 631.100 viatgers que van anar i tornar de Barcelona en tren des de Figueres el 2015, 330.600 van fer-ho en TAV i 300.500, usant els trens de l'R11. Per tant, l'alta velocitat supera de 30.000 usuaris el tren convencional, mentre que el 2014 la diferència havia estat a la inversa per 38.300 viatgers. En aquest trajecte sí que el fort auge del TAV ha fet que el tren convencional presenti números negatius: ha baixat de 331.300 viatgers el 2014 a només 300.500, un 9,3% menys. Aquest descens de 30.800 usuaris a l'R11, però, queda compensat pels 37.600 que puja el TAV i, en global, 6.800 persones més (un 1,1% més) van fer el trajecte Figueres-Barcelona en tren que el 2014.

El nombre d'usuaris del TAV també va pujar molt, un 16,2%, entre Girona i Figueres, però continua sent una opció minoritària, amb només un 8,2% de quota (el 2014 era d'un 7,5%). Els 40.100 usuaris del TAV –5.600 més que el 2014– queden molt lluny dels 450.200 del tren convencional –23.700 més; 5,6%–. En global, el trajecte ha guanyat 29.300 usuaris (un 6,4%).

LES XIFRES

137.700
viatgers
va guanyar en total el trajecte Girona-Barcelona; 6.800, el Figueres-Barcelona, i 29.300, el Girona-Figueres.
52,4
per cent
d'usuaris del Figueres-Barcelona van fer el 2015 el trajecte en TAV i el 48,6% restant, en tren convencional.
Les claus

Petit auge global del tren convencional

l. artigas

Tot i el fort creixement del TAV, plenament consolidat però encara en expansió en el tercer any en funcionament, el tren convencional resisteix i fins i tot creix un xic, gràcies a la implantació de rodalies. Així, l'any passat el tren convencional, entre l'R11 i l'RG1, va tenir 4.003.338 viatgers, un 0,2% més que els 3.996.952 de l'any anterior.

La nova RG1 funciona en el corredor gironí (de Portbou a Maçanet) com els regionals de l'R11, amb les mateixes parades i preus. Per tant, és difícil analitzar-les per separat. Les xifres indiquen que l'R11 va perdre 32.571 viatgers però va quedar compensada per l'RG1 en el seu primer any sencer en marxa (les dades del 2014 de rodalies són més baixes perquè no funcionava fins a finals de març). Cal dir que les xifres de l'RG1 són només les del corredor gironí i no inclouen els viatgers amb el Maresme i Blanes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona