Infraestructures i serveis

Infraestructures

La ‘Gerunda' acabarà el túnel del TAV la setmana que ve

Els tècnics de l'obra de Girona preveuen que dimarts arribi al pou de sortida a Fontajau amb el segon túnel fet

El pas per sota del riu Ter va fer endarrerir tres dies l'avanç del túnel respecte de les previsions

L'obra de la infraestructura més complexa que mai s'ha fet a la ciutat de Girona toca a la seva fi. Els responsables de l'obra del TAV calculen que la tuneladora Gerunda arribarà al final del seu projecte, al pou de sortida de la zona esportiva de Fontajau, dimarts que ve.

La tuneladora haurà cobert així els prop d'1,6 quilòmetres del segon túnel subterrani que uneix l'estació intermodal del parc Central amb la zona esportiva de Fontajau. Des d'aquest punt, el TAV enllaça ja amb els túnels que es van fer amb excavació tradicional de Sarrià i Sant Julià de Ramis.

Retard de tres dies

A principi de juny, la tuneladora va reprendre el camí després de l'aturada tècnica que va fer a l'interior de la Devesa i, per tant, en un mes haurà executat els 680 metres que la separaven del seu destí final. El pas per sota del riu Ter, a uns 36 metres de profunditat va comportar els moments més complicats per a l'avanç d'aquesta gran màquina de més de 125 metres de llargada. Just a sota del curs fluvial, la Gerunda va trobar dos terrenys diferents que li dificultaven el treball normalitzat. La presència de terreny argilós en un costat i de roca mare, a l'altre, va complicar la tasca de la tuneladora, que treballa amb pressió. Aquestes dificultats han provocat que s'endarrerís tres dies l'arribada de la tuneladora al final del túnel, que estava prevista per avui mateix.

El segon túnel que ara acabarà la Gerunda va començar a principis d'abril després de l'aturada tècnica i el desplaçament pels 700 metres d'estació que es van haver de fer. El segon túnel era el més delicat del projecte, ja que discorria per la zona densament habitada dels barris del Güell-Devesa i de Fontajau en el seu últim tram. En principi, els moviments mínims detectats pels tècnics no han suposat danys estructurals als edificis.

La tuneladora acabarà així els prop de tres quilòmetres de túnels urbans que ha fet per permetre el pas subterrani de la línia d'alta velocitat amb l'estació al centre. El ministre de Foment, José Blanco, engegava la tuneladora l'abril de l'any passat perquè comences a foradar el túnel i en un any i encara no tres mesos n'haurà executat la part més complexa.

Ara, l'obra se centrarà en l'execució de l'estació intermodal, ja que feia falta acabar l'excavació i fer tota l'ordenació interior per permetre, com es preveu, la posada en marxa de la infraestructura el 2012. També cal fer l'estació provisional per accedir a les vies del TAV.

LA XIFRA

2,9
quilòmetres
haurà foradat la tuneladora pel subsòl de Girona des del Mas Xirgu fins al barri de Fontajau.

Retirada dels sistemes de control

Els operaris d'Adif estan traient aquests dies els sistemes de control que s'havien instal·lat a les façanes del sector del Güell i la Devesa, que servien per controlar qualsevol moviment del terreny. Els operaris han mesurat, fins a un mes després del pas de la tuneladora, que no es produïssin assentaments i es considera que, passat aquest temps, ja no n'hi ha d'haver. També s'està seguint el procés per omplir de terra els quatre pous de compensació que s'han fet al barri i tapar-los per permetre la reobertura al trànsit de carrers com ara el Bernat Boades, el Francesc Rogés i el Ramon Turró. Després de tot això, encara faltarà fer diverses sortides d'emergència, que es començaran cap a final d'estiu perquè també estiguin a punt l'any 2012 quan hi passin els combois.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.