Economia

Els organismes gironins continuen a l'expectativa

Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç confien que l'aeroport podrà aguantar el cop i mantenir un bon nivell en el nombre de viatgers

Reclamen autonomia a Aena per gestionar les taxes

L'aterratge de Ryanair a l'aeroport del Prat és la prova, segons els diferents organismes vinculats a la gestió de l'aeroport Girona-Costa Brava, que el model centralitzat d'Aena no afavoreix el desenvolupament de les instal·lacions de Vilobí. Tant la Generalitat com la Diputació i la Cambra de Comerç, que formen l'Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Gironines (Agi), estan ara a l'expectativa per saber com repercutirà en l'aeroport de Girona l'obertura de la base de Ryanair al Prat. El conveni amb la companyia, que expira a finals de l'any vinent i que garanteix la base de Girona a canvi de contractes de publicitat, és en aquest sentit una de les eines que més es valoren per minimitzar l'impacte. “De moment hem d'estar tranquils perquè Ryanair té uns compromisos amb Girona i a més la companyia s'hi ha implantat perquè li surt a compte”, explica Eduard Torrent, gerent de la Cambra de Comerç i secretari d'Agi, que hi afegeix: “Hem de defensar el que tenim i ser realistes amb el nostre mercat i tenir present que els números fins ara són molt i molt bons”. El delegat del govern de la Generalitat a Girona, Jordi Martinoy, també opina que “a Girona, Ryanair té un model de negoci que no trobarà al Prat com ara les facilitats per embarcar o el mercat de la Catalunya del Nord. Difícilment s'ho deixaran perdre, de manera que creiem que el que s'està fent és un reajustament, però al cap i a la fi s'ha de veure com es va dibuixant aquest nou escenari”.

Per la seva banda, el president de la Diputació, Enric Vilert, afirma: “No ens hem d'alarmar, però hem d'estar a sobre del tema i veure què passa en el termini de mig any. L'aposta que les institucions hem fet per l'aeroport de Girona ha estat un èxit, hem assolit xifres que no ens hauríem imaginat mai i ara hem de veure la magnitud de la davallada i què fa el mercat, perquè aquí tenim una àrea d'influència important”. En aquest sentit, han explicat que la setmana que ve està prevista una reunió amb la companyia per conèixer de primera mà les seves intencions a mitjà termini.

El model d'Aena

El model de gestió aeroportuària d'Aena és la gran crítica que fan les institucions. Opinen que, en tractar-se d'un model únic de gestió, amb unes taxes públiques que decideix el govern espanyol i que són gairebé iguals entre els grans aeroports i els petits, això és un fre a l'hora d'atraure noves companyies i mantenir les existents. Per Vilert, “hem de buscar solucions i portar altres companyies aèries, però hem de continuar insistint en el traspàs dels aeroports. Així podrem decidir les taxes i els costos aeroportuaris per a les empreses, perquè, si no, des del territori poca cosa podem fer”. Martinoy també creu que l'aeroport del Prat s'hauria de centrar en rutes de més abast i en un altre tipus de viatger que el de baix cost, que s'hauria de concentrar als aeroports secundaris: “Aena dificulta això, perquè, si Barcelona ho va absorbint tot, això no anirà bé ni per al Prat ni per a la resta del territori català”. Finalment, Torrent vaticina que, “si no canvia el model d'Aena i es facilita una gestió més propera i autònoma dels aeroports, serà impossible recuperar els 5 milions de viatgers que havíem assolit”. La nova llei que prepara Foment, i que vol presentar aquest any, es veu com una oportunitat en aquest aspecte.

LA FRASE

Girona ha d'assumir el paper d'aeroport de baix cost, malament anem com a país si això ho fa el Prat
Jordi Martinoy
delegat del govern a les comarques gironines
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.