Per anar en tren a Blanes ja no caldrà fer transbord a Maçanet
El govern de la Generalitat vol potenciar el servei de rodalies i es podrà anar cada hora de Figueres a Blanes
Es recupera una part de l'antiga línia que anava fins al Maresme i es manté la de Portbou-Figueres
Potenciar el servei de rodalies. Aquest és l'objectiu de la Generalitat que a les comarques gironines es concretarà abans de final d'any amb els primers trens que circularan en període de proves i que arribaran fins a Blanes, on actualment l'estació es remodela. La intenció és que el nou servei estigui plenament operatiu a partir del 2012.
Es podrà viatjar des de Portbou fins a Blanes amb trens que circularan cada hora amb enllaç de Blanes a Figueres i amb parada a totes les estacions, i de l'extensió entre Figueres i Portbou cada dues hores. El govern assegura que “s'aposta clarament” per aquest corredor.
El nou servei que es planifica suposa recuperar una part de l'antiga línia que anava fins al Maresme i amb la qual també es podia anar fins a Barcelona. Fa uns vint anys, però, es va optar per suprimir-la i potenciar les connexions per l'interior. El problema derivat és que cal canviar de tren a Maçanet-Massanes si es vol anar fins a Blanes o fins a algun punt del Maresme, amb el greuge afegit que les diferents freqüències fan que les esperes per agafar un altre tren siguin llargues.
Millora de connexions
El secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, afirma que per ara s'ha optat perquè el nou servei arribi fins a Blanes, tot i que en un futur es podria ampliar o millorar. “No és senzill, ja que hi ha condicionants tècnics i serveis encreuats, i per això d'entrada el que volem és crear un servei de rodalies que millori els enllaços dins les comarques gironines”, indica Calvet.
La Generalitat i l'operadora, Renfe, ja tenen definida l'oferta, i ara se'n debaten aspectes concrets com ara el preu dels bitllets. Hi haurà trens entre les sis del matí i les deu del vespre, amb parades en vint estacions, segons va explicar el secretari de Territori i Mobilitat. Amb el traspàs dels trens regionals i de rodalies, la Generalitat es proposa dotar el territori de més serveis. Els trens circularan per les línies existents i l'oferta afegida s'haurà d'encaixar amb l'existent, sense que vagi en detriment dels trens de mitges distàncies. “D'entrada, les rodalies de Girona han de donar servei al territori i facilitar la mobilitat, però a més permetran millorar les connexions amb altres trajectes com ara el de Barcelona”, concreta Calvet. El secretari de Territori i Mobilitat precisa que, d'entrada, l'operadora del servei serà Renfe. “Tenim un contracte programa que està definit fins al desembre del 2011, i ara treballem amb un de nou”, indica.
Calvet també especifica que es treballa per tirar endavant un canvi legislatiu que permeti “canviar d'operadora si la voluntat de servei que vol oferir la Generalitat no encaixa amb el que es presta”. “Això implicaria un canvi legislatiu, però no es busca, ni de bon tros, un canvi immediat del servei”, afirma.
Figueres-Portbou
El secretari de Territori i Mobilitat esvaeix dubtes sobre el futur del tram ferroviari entre Figueres i Portbou, que s'havia posat en qüestió amb l'arribada del TAV. Calvet afirma que el servei de rodalies de la Generalitat mantindrà aquest servei, el qual es considera molt important per potenciar la mobilitat i el desenvolupament del territori.