cultura

Hola, ¿què tal?

CLAR I EN VALENCIÀ

De tant en tant ens trobem que es posa de moda una paraula, una expressió, una frase feta o una construcció gramatical que fins eixe moment s'havia dit molt poc o no s'havia dit mai i tothom la copia i la diu i la torna a dir com fan els ocells xarraires imitadors de la veu humana.

¿Què tal? és una expressió que s'usa i s'ha usat sovint en registres informals, quan hi ha familiaritat i companyonia entre les persones. Dubte molt que siga una expressió genuïna en la nostra llengua. Més aïna pense que és un calc del castellà, com tants altres. Nosaltres hem acostumat a emprar altres expressions equivalents com ara “¿com va això?”, “¿com anem?”, “¿què fem?” o altres semblants. Recorde que quan jo era menut (anys 40 del segle XX), a Alcoi, si algú deia “¿què tal?” li responien “tomaca amb sal” (pronunciat 'tomaca'n sal'). Això significa clarament que l'expressió era estranya a la llengua heretada i que qui la sentia la rebutjava i reaccionava burlant-se de qui la deia. De tota manera, l'expressió s'ha usat i continua usant-se i podem trobar-la en la llengua literària. Enric Valor, per exemple, l'empra en la seua novel·la Sense la terra promesa. Escriu Enric Valor:

“-Què tal? —va dir el mestre—. No sé... L'he vist allà a l'ermita i quasi ja no pensava seguir-lo. Sé que s'agrada a vegades de la solitud.”

Pel que fa a hola, interjecció emprada com a salutació i per a expressar sorpresa, és normativa i àmpliament usada en la nostra llengua, però cal aclarir que és un calc del castellà. Hola no és una paraula patrimonial catalana.

En castellà, la construcció “hola, ¿qué tal?” s'ha usat bastant, però sempre en registres informals. Actualment, tant en castellà com en català —ja que ho copiem tot del castellà, com sempre— sentim l'expressió en qüestió a tiri i baldiri. Avui en dia, qualsevol locutor de ràdio o presentador de televisió ens saluda amb eixa maleïda frase, com si haguérem menjat sopes junts tota la vida. A mi, personalment, la cosa em sembla de una falta de respecte i d'una manca d'educació impressionant.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.