Vibracions del temps
La companyia italiana Spellbound Contemporary Ballet presenta ‘Les quatre estacions', de Mauro Astolfi, amb l'Orquestra de Cambra Terrassa 48 en directe
És la primera vegada que l'Spellbound Contemporary Ballet visita Catalunya i ho fa gràcies a la 34a Temporada BBVA de Dansa al Centre Cultural Terrassa, on actua aquest vespre (20 h). En cartell, un dels hits de la companyia italiana: Les quatre estacions, una peça que va coreografiar el director de la companyia, Mauro Astolfi, i que es va estrenar el 6 de març del 2010 a Pisa. Nou ballarins interpreten aquesta peça que es basa en l'obra mestra de Vivaldi, Les quatre estacions. “Vaig llegir que Vivaldi va passar molt de temps a la natura, dormint a l'aire lliure just quan estava component Les quatre estacions; volia investigar quina és la reacció física i emocional que tenen sobre nosaltres la pluja, el vent, el sol..., i això em va interessar molt”, explica Astolfi. Ell mateix va fer un exercici similar per mirar de “traslladar” aquestes impressions al moviment i imprimir-los plasticitat.
El coreògraf va construir una atmosfera que propiciés el moviment dels ballarins: “Els vaig demanar que intentessin sentir segons si era primavera, estiu, tardor o hivern i crear així diferents imatges segons les estacions.” Els nou intèrprets interactuen amb un element, mig casa mig nau, “és un objecte que s'usa de manera que s'acaba humanitzant, és com un gos, una part de la família”.
La música és de Les quatre estacions de Vivaldi, però revisitada per Luca Salvadori, que posa, per exemple, cants d'ocells directament sobre alguns passatges. “Salvadori ha tocat moltes vegades aquesta partitura i n'ha creat una extensió tot respectant la seva vibració.” En tot cas –i això no és gaire habitual al nostre país–, l'actuació inclourà la música en directe interpretada per l'Orquestra de Cambra Terrassa 48, una formació estable especialitzada en el repertori per a cordes i fundada el 2000.
Quin tipus de dansa trobarem a Les quatre estacions? El coreògraf argumenta que utilitza la música de Vivaldi com un “regal energètic” per poder crear “una confusió generalitzada”, tot plegat amb moviments de tall contemporani.
La companyia té la seu en una antiga fàbrica de fust, la Daf Dance Arts Faculty, prop de Roma, on també es fan cursets i workshops. Mauro Astolfi va crear la companyia el 1994 en el seu retorn a Itàlia, després d'haver treballat als Estats Units. El 2011 la companyia es va afegir el nom de Contemporary per assenyalar el seu compromís amb la recerca i la versatilitat de les seves coreografies. El 25 de febrer van estrenar la coreografia Rossini Ouverture al Teatre Rossini de Pesaro, una obra amb què aniran de gira, i actualment estan preparant dues noves coproduccions internacionals. “Sempre he creat jo les coreografies, però ara m'agradaria establir col·laboracions amb coreògrafs externs”, comenta Astolfi. La companyia la formen 11 ballarins, la majoria italians, tot i que fins fa dos mesos hi havia un espanyol: “Crec que els ballarins són artistes, independentment de la seva nacionalitat, però prefereixo agafar italians perquè demano una dedicació total, més fàcil d'aconseguir si són del país.” Astolfi es lamenta que a Itàlia la dansa no està gens valorada: “Tenim el pitjor govern en aquest sentit, treballen per destruir la dansa.”