art urbà
“Totes les grans ciutats haurien de tenir un Milestone”
Okuda San Miguel, Elian Chali i Reskate enllesteixen tres de les obres més brillants en la història del festival gironí
“Aquesta és una de les poques propostes que he acceptat a l’Estat espanyol, per les condicions que m’oferien. Totes les grans ciutats haurien de tenir un festival com aquest”, deia ahir al migdia l’artista càntabre Okuda San Miguel (1980), en un una pausa de la seva última jornada de treball en el festival gironí d’art urbà Milestone Project , que avui tanca la sisena edició i deixa a Girona tres de les obres més imponents de la seva història, les altres dues signades per l’argentí Elian Chali i Reskate Studio.
Des de dilluns passat, Okuda ha pintat una immensa paret vertical que dona a la petita plaça dedicada a la pintora polonesa Mela Mutermilch (1876-1967) i al pati de l’escola bressol La Devesa. Sense esbossos previs, Okuda ha creat una colorista imatge femenina de cos sencer, inspirada en una Venus que va veure a París. “M’agrada reinterpretar les escultures de l’art clàssic”, afirma aquest artista, que, des que va pintar el Kaos Temple (2015) –una antiga església asturiana reconvertida en pista de skate– s’ha convertit en un dels artistes més cotitzats de l’art urbà internacional. Demà se’n va cap a Las Vegas, on participarà en el festival Life is Beautiful i inaugurarà una escultura de grans dimensions en un casino. “L’art de carrer estableix una comunicació directa amb tot tipus de gent. Per això les meves obres tenen lectures múltiples”, afirma Okuda.
Davant de l’estació de tren, Elian Chali (1988) també estava acabant ahir el seu mural, sobre la façana posterior d’un edifici, de la qual ha sabut aprofitar les finestres i les irregularitats per jugar-hi amb les seves “composicions abstractes i geomètriques, que tenen dos paràmetres principals: els colors primaris i les formes bàsiques”. En la seva primera obra a Catalunya, Elian ha creat una composició que ressalta la verticalitat de la paret i que s’observa millor de la distància. “Sempre evito en les meves obres els gestos d’autoria, perquè no vull que els veïns i els vianants les hagin d’observar amb una exigència intel·lectual.” Elian, que recentment ha pintat una altra gran paret a Colònia, inaugurarà aviat una exposició a la BC Gallery de Berlín.
L’estudi barceloní Reskate ja va enllestir el cap de setmana passat el seu mural al carrer Sant Pau, inspirat en la llegenda de Sant Narcís, amb una gran cavall i una mosca que, gràcies a la fotoluminescència, es veu a les fosques. Amb un plantejament semblant, Reskate va fer també una obra més petita a les ribes del Ter, que uns brètols van fer malbé de seguida.