Arts escèniques

Crítica

teatre

Falta valentia

Judith Pujol juga sense complexos a la comicitat musical

Visca les recuperacions de gent interessant, com Maria Aurèlia Campany, sempre que serveixi per reivindicar-la. El TNC fa molt bé recuperant autores mig oblidades dins del patrimoni teatral català. Ara cal saber-li donar la clau perquè commogui i interessi avui.

Probablement interessaria avui més la Capmany polemista que la dramaturga de Vent de garbí i una mica de por. L’operació, com la de La Víctor C (sobre Caterina Albert), queda a mitges, li falta l’últim cop de canell per presentar una situació que bategui reveladora, encara. Hi ha exemples reeixits en aquestes posades en escena, com ara Els Jocs florals de Canprosa., Jordi Prat i Coll, hi va afegir tota una primera part festiva, escandalosament punyent d’altres textos de l’autor. És cert que en la dramatúrgia de Boronat/Pujol s’hi inclouen Cartes impertinents de l’autora; però, més enllà del to provocador, hauria estat bé donar-hi un to de contradicció personal, d’acceptar el privilegi de classe. Fa uns anys, els Pirates van traslladar el cabaret cínic en una trilogia al Balneari (la identitat, l’educació i el poder) que, potser sense voler, feia un retrat actual partint d’un lloc similar al de Vent de garbí...

Capmany va introduir una escena en la seva revisió del text: va afegir una mirada cínica del Maig del 68 a les escenes de la Setmana Tràgica del 1909 i de la Guerra Civil. La rosa de foc de Barcelona bategava convulsió (més o menys visible) en aquestes tres dates, però la burgesia seguia estiuejant a la costa, confiant que tot era foc d’encenalls. Calia afegir-hi un altre capítol? La decisió per evidenciar un nou episodi ha estat la metateatralitat (una companyia que la representa, com ja es va fer en altres posades en escena com la de La dama de Reus, d’Ambrosi Carrion, 2007). El quart capítol podria tenir tres momentums prou barcelonins: la transició vista des de les Rambles (des del Liceu); la guerra iugoslava amb plena fastuositat olímpica (des de l’estadi olímpic) o, la darrera convulsió arran de l’independentisme fins a l’1-O (mirant-ho des de l’AP-7) amb tots els ponts inundats de banderes i entusiasme col·lectiu.És cert que la mirada per sobre de les espatlles de la burgesia que estiueja i es preocupa només de com anar aliant fortunes a còpia de casaments (talment com l’aristocràcia caduca amb els regnats) és bastant més àmplia que la d’Amèrica (en la qual es denuncia l’enriquiment de Barcelona gràcies a l’esclavisme). Representar-ho al TNC és un lloc prou propici per fer escarni de la burgesia cultural fidel a aquestes produccions (al costat del Liceu, és clar!). Agnès Mateus ja en va fer una denúncia, a còpia d’esquarterar una maqueta de l’edifici a Patatas fritas falsas, a la Sala Petita (TNC, 2022).. El joc audiovisual té un aire cubanero (Gente bién). Però la cruel denúncia queda en una simpàtica animació. Sobre la producció, cal celebrar els moments vibrants de música i de quadres còmics(genial el desplegable per construir de la sala d’estar final), amb continus canvis de perruques i vestuaris. La direcció de Judith Pujol hi ha jugat sense cap tipus de complex. La vis còmica d’Áurea Márquez, David Anguera, Laura Aubert, Alba Florejachs, Miquel Malirach, Albert Mora/Bernat Cot, Miriam Moukhles i Joan Solé li dona un toc de farsa eficaç(cadascú jugant les seves cartes, cedint-se generosament els moments de protagonisme, sigui en el gag, en el ball o en la cançó). Passa fresc, divertit, amb rols que es van repetint, amb festes d’envelat i parelles que no acaben de consumar mai el casament. És joiós i àcid fins al quadre final que, amb quatre traços, marca la perspectiva actual. Acaba rodó però, és cert, queda curt (pels llargs passatges quasi reiteratius dels tres estadis històrics anteriors), sense l’aire polemista de la Capmany.

Vent de garbí
Autoria: Maria Aurèlia Capmany
Dramatúrgia: Albert Boronat i Judith Pujol
Direcció: Judith Pujol
Intèrpets: David Anguera, Laura Aubert, Alba Florejachs, Àurea Márquez, Miquel Malirach, Albert Mora/Bernat Cot, Miriam Moukhles, Joan Solé
Sala Petita TNC. 5 d’abril. Fins avui


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona
Cultura

Mor Jacobo Rauskin, poeta paraguaià d’àmplia trajectòria professional

art

L’art alliberador de Jordi Colomer, al Macba

Barcelona

Minyons de Terrassa mostren el nou local de Cal Reig durant la Fira Modernista

TERRASSA
música

Classe B i Jost Jou guanyen la secció Talent Gironí del festival Strenes

girona

Injecció de 13 milions pels dos nous platós al Parc Audiovisual el 2026

TERRASSA
Cultura

Nik West, Paquito D’Rivera i Vincen Garcia, caps de cartell la Mostra de Jazz de Tortosa

Tortosa