Cinema

Crítica

cinema

Un cineasta humanista i artesanal

Al començament de Scarlet apareixen unes imatges de soldats que retornen de les trinxeres de la I Guerra Mundial. Com li és propi i resulta especialment brillant a Martin Eden, el seu anterior i esplèndid film, Pietro Marcello remet a l’arxiu d’imatges cinematogràfiques (tant documentals com de ficció) per inscriure-les dins del relat a la manera d’una contextualització que lliga l’individual i el col·lectiu. Després de tals imatges, un home (Raphaël) torna al seu poble del nord de França acabada la guerra. La seva esposa ha mort, però hi troba una filla, Juliette, un nadó que no coneixia.

Raphäel estableix un fort vincle afectiu amb la filla en un món que els margina. És un hàbil fuster que, amb delicadesa, esculpeix la fusta. Fent un salt temporal, Juliette ja és una noia. Dotada per al cant i tenint també una habilitat amb les mans, que exerceix tocant el piano, té present que una bruixa va profetitzar-li que la seva vida canviaria amb un príncep arribat amb unes veles de color escarlata. En aquest cas, Marcello parteix d’un conte del rus Aleksandr Grin (1880-1932), El veler roig, que l’obre decididament cap a la fantasia sense abandonar el naturalisme. Amb la seva llibertat, també incorpora el musical i la història romàntica amb una actitud política en què el vincle amb la naturalesa i la producció artesanal (com ho vol ser el seu cinema) són un contrapunt al consumisme urbà que, remetent als seus inicis, fa present amb imatges d’Al servei de les dames (1930), film de Duvivier que adapta la novel·la homònima de Zola. Tampoc no és complaent amb un món rural excloent i violent contra les dones. Tanmateix, s’imposa la seva mirada humanista, que sempre és una esperança .

Scarlet
Director: Pietro Marcello
Estat francès, 2022


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]

L’Ajuntament de Portbou torna a ser patró de la Càtedra Walter Benjamin

PORTBOU
música

Cala Vento versiona ‘Pau’ d’Els Pets en el seu vintè aniversari

girona
cinema

Nous membres d’honor de l’Acadèmia del Cinema Català

barcelona
cultura

Nova passarel·la per veure millor les petjades de dinosaure al jaciment

Fumanya
Kike Maíllo
Director de cinema

“Quan l’èxit no neix del talent, és efímer i buit”

Barcelona
Festival de canes

Els deliris de grandesa de Coppola

canes
Estrenes de cinema

Belén Rueda, una dura entrenadora de gimnàstica rítmica que es col·lapsa

barcelona
François Cluzet i Thomas Lilti
Protagonista i director de ‘Los buenos profesores’

“Els actors i directors cuidem l’estat d’ànim de la gent”

Donostia

El jove jazz català conquereix Nova York i Amsterdam

Girona