Música

música

Coloma Bertran: “Ara m’avorreix tocar amb partitures”

La violinista i compositora osonenca porta el seu espectacle en solitari ‘Ànima-L’ el 8 de març a Girona i el 14 de març a Sant Cugat del Vallès

Ja feia temps que Coloma Bertran tenia a casa una loop station –un d’aquests aparells que et permeten gravar sons i reproduir-los repetitivament– però, en paraules seves, “no m’acabava de motivar”. A més, la violinista vigatana tenia molta feina voltant pel món i treballant amb músics ben diversos, de Kiko Veneno a Obeses, de Guillem Roma i Gemma Humet al projecte Càntut de Belda & Sanjosex. Però llavors va arribar la revolució en forma de maternitat de dues nenes, nascudes el 2016 i el 2018. “De cop i volta em passava moltes hores a casa i crear música, amb l’ajuda de la loop station, em va resultar terapèutic”, explica.

Això explica que, després de tants anys col·laborant en discos d’altres artistes, comencés llavors a gravar i publicar la seva pròpia música. Primer va sortir Nocturns i diamants (2020), amb una part de violí sol i una altra amb poemes musicats i cantats per diferents veus –Humet, Belda, Sanjosex, Arnau Tordera...–, i després el disc que “hauria fet primer” i que per això es titula Principis (2022), gravat amb el quartet que completaven Quim Abramo, guitarra elèctrica; Franco Molinari, contrabaix, i Joan Carles Aguerri, bateria.

Enregistrat a Vic

I ara ha tornat a gravar sola, però aquesta vegada completament sola i treballant per pistes –incloses, per primera vegada, algunes harmonies vocals–, l’EP Ànima-L , enregistrat a l’Espai Lab Ausa de la nova Biblioteca Pilarín Bayés de Vic, gràcies al suport de l’Ajuntament de la capital osonenca. En aquest “laboratori”, Bertran va gravar quatre de les peces instrumentals que formen part de l’espectacle del mateix títol –en el qual interpreta una dotzena de temes, un parell recuperats dels discos anteriors–, preestrenat a Vic al desembre i estrenat al gener a Tona amb diversos convidats. Després de passar pel FebreFest de Blanes, Ànima-L arriba divendres vinent, 8 de març, a l’auditori Viader de la Casa de Cultura de Girona (20 h), amb una xerrada prèvia sobre el procés de creació d’aquest treball (18.30 h), i el 14 de març a l’ Ateneu de Sant Cugat del Vallès (19 h), on també oferirà un taller el dissabte 16 al matí.

Posada en escena

“Hi estic jo sola a l’escenari, amb el violí i la loop station, i això em feia una mica de pop perquè sóc tímida, però hem treballat una mica la posada en escena amb Montse Rodríguez: són petites coses que acompanyen la música i que reforcen la sensació que, com em va dir ella, al final es tracta d’un viatge o de molts viatges, que mostren com vas creixent personalment”, narra Coloma Bertran .

El títol de l’espectacle, Ànima-L, vol reflectir la doble naturalesa del projecte: “Música pròpia molt íntima, que ve de dins però que també ve de lluny, perquè he hagut de marxar lluny i provar moltes coses per trobar-me. I la part més animal és la més salvatge, la de pujar sola a l’escenari”, afirma aquesta violinista i compositora de sòlida formació clàssica, que fins que no va anar a estudiar a França, on la van encoratjar a compondre, no es va poder treure de sobre la mentalitat que “sense haver estudiat composició, no podia crear música pel meu compte”. El seu pas per l’Esmuc i l’entrada en contacte amb el jazz també li van obrir les portes de la música improvisada que és una de les seves bases creatives. “Sempre vaig aprenent i necessito provar coses noves. Ara m’avorreix tocar amb partitures”, reconeix l’autora del llibre Nocturns i diamants (partitures i arranjaments per a violí sol, violí i looper, violí i veu i conjunt), on dona pistes per interpretar les cançons del seu primer disc, una iniciativa editorial que vol ampliar als altres dos discos.

Beques i premis

Últimament, Coloma Bertran ha rebut diversos premis i beques per a projectes que la tindran força entretinguda en els propers mesos. L’any passat va rebre el Premi Sentir Fuster i l’accèssit Ramon Muntaner del certamen Terra i Cultura per l’adaptació musical del poema Desolació, de Joan Fuster. També ha rebut, juntament amb la cantant Lia Sampai, la beca per la residència artística Estiu a la Fàbrica, de la Fundació Miquel Martí i Pol i Cardant Cultura, per crear i estrenar a Roda de Ter un espectacle sobre Martí i Pol. A més, Bertran acaba de rebre fa pocs dies la nova beca creada per la Fundació SGAE i el festival Tradicionàrius, pel projecte Ball Violoop, que vol sumar el violí i els loops per al ball folk, “com un homenatge als antics sonadors del Pirineu, que amb un sol instrument com ara el violí o l’acordió feien ballar la gent del poble”.Per a Coloma Bertran, l’objectiu de tot el que fa està clar: “El violí és present a moltes cultures de tot el món i a tot arreu sona diferent. Jo també vull fer sonar el violí de maneres diverses per acabar trobant el meu propi estil”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

El TNC aborda la crítica al sistema judicial amb ’Els criminals’

BARCELONA
Cultura

Adeu a Lorena Velázquez, la reina del cinema fantàstic

novetat editorial

Laurent Binet presenta una novel·la epistolar i detectivesca

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

El Festival Z torna de l’11 al 14 de juliol a Girona i Salt, amb el lema ‘Fora de lloc’

girona
cultura

L’arxiu comarcal del Baix Llobregat compleix 40 anys

SANT FELIU DE LLOBREGAT
dit o fet per dones

Sobre misteris i pèrdues

Novetat editorial

Carme Riera es pregunta pel més enllà de la mort

Barcelona
ARTS EN VIU

La Mostra d'Igualada suma 16.300 espectadors entre sala i carrer

BARCELONA
CRÍTICA

Expressionisme a Barcelona