cultura

Crítica

teatre

Bon drama, poca ànima

Cal celebrar l'adaptació d'una història enrevessada de personatges secundaris que permeten teixir les contradiccions dels ciutadans del País Basc quan es comença a furgar en les escletxes d'un franquisme que ja no és tan hegemònic, tan impune. El muntatge construeix una estructura en clau de thriller que manté atrapat l'espectador. És àgil i molt dinàmica. El problema d'El hijo del acordeonista és que l'obsessió per servir bé la trama no permet que es cuinin bé les actituds dels personatges. Que esdevenen, quasi, una peça d'aquest trencaclosques. És un bon drama però s'hi troba a faltar, estranyament, poca ànima.

És cert que avui tothom pot entendre amb menys radicalitat la banda terrorista ETA. Més, sobretot, si es refereix a la seva fundació, a finals dels seixanta i desvinculant-ho de l'etapa de ferro i de sang. El retrat d'Atxaga mostra un País Basc en què va descobrint-se qui es va aprofitar del nou règim franquista delatant el veïnat. En l'obra, són ànimes en pena que viuen un cert arraconament (tot i que tampoc s'atreveixen a dir gaire res). Les noves víctimes són els fills dels delators que, sense haver perjudicat ningú, s'han guanyat la desconfiança d'alguns. O s'ho pensen. O els hi fan creure. Aquest és el cas del fill de l'acordionista que, qui sap si per casualitat o per netejar la consciència que no ha embrutat, radicalitza la seva posició política. Però no és veritat que El hijo del acordeonista ajudi a posar-se en el lloc de l'altre. Perquè no hi ha espai perquè els que van delatar puguin confessar o explicar les sevesraons (per poc morals que siguin).

Tanttaka Teatroa presenta un espai molt depurat. Amb contínues al·lusions a l'acordió, emprant-lo sovint, com a element escenogràfic. Dimecres es va fer l'estrena en basc i castellà, reproduint una realitat lingüística. En les altres funcions es fa tot en castellà. Llàstima, és una oportunitat perduda per facilitar la comprensió a l'espectador (se segueix bé a través del sobretitulat). Com a l'obra, falta un punt de valentia.

El hijo del acordeonista
Autor: Bernardo Atxaga (adaptació de Patxo Telleria)
Director: Fernando Bernués
Companyia: Tanttaka Teatroa
Intèrprets: Joseba Apaolaza, Mattin Apaloaza, Aitor Beltrán, Mireia Gabilondo, Amancay Gaztañaga, Asier Hernández, Mikel losada, Anke Moll, David Pinilla, Iñaki Rikarte, Vito Rogado, Iñaki Salvador, Mikel Telleria, Patxo Telleria, Iñaki Beraetxe i Iñaki Salvador (acordionista)
Dijous, 11 de juny (fins diumenge) al Teatre Lliure de Montjuïc


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Barcelona, paisatge i personatge

Barcelona
solidaritat

La campanya Girem full! assoleix 1.037 hores de recerca contra el càncer fomentant la lectura

barcelona
cinema

J. A. Bayona serà membre del jurat del 77è Festival de Canes

BARCELONA
porqueres

La Principal de Porqueres tindrà una placa al parc Manel Saderra i Puigferrer

porqueres
música

Billie Eilish actuarà al Palau Sant Jordi el 14 i el 15 de juny de 2025

barcelona
42 edició de comic barcelona

A la recerca de nous lectors de còmic

Barcelona
Crítica
música

Incògnites del Misteri

GIRONA
Cultura

Mor C.J Sansom, escriptor escocès de novel·les de suspens

art

L’entrada al Museu Picasso de Barcelona serà gratis tots els dijous, divendres i dissabtes al vespre

barcelona