Cinema

brain film fest

Les turbulències emocionals d’un rodatge

“Les emocions estan en joc de manera molt profunda en el treball dels actors, en els rodatges extrems, i també en d’altres que no ho són.” La directora de càsting i coach d’actors de La sociedad de la nieve, María Laura Berch, té molt clar que la gestió de les emocions durant un rodatge és important. “Es tracta de poder contemplar el procés emocional dins de la planificació d’un treball interpretatiu: què és el que necessitarem, tant de la persona que actua com de mi mateixa, per poder estar a l’altura. Incorporar el camp emocional, la salut emocional, en un procés creatiu, em sembla important.” Ens ho explica per una videotrucada des de Los Angeles, on ha viscut amb J.A. Bayona i l’equip de la pel·lícula la gala dels Oscar, en què van estar a les portes de guanyar l’estatueta.

María Laura Berch participa a la setena edició del Brain Film Fest , el festival de pel·lícules relacionades amb el cervell, que se celebra al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) entre avui i el 17 de març. La directora de càsting i l’actor Santiago Vaca Narvaja reflexionaran sobre la gestió emocional en rodatges extrems en una taula rodona (divendres, 12.30 h).

“A La sociedad de la nieve, els nostres personatges cada dia de rodatge anaven a explorar la finitud, d’alguna manera: la mort, el dolor, la gana... –explica María Laura Berch–. Els actors estaven disposant el seu cos per poder travessar aquest desafiament que els demanaven els personatges.” Per ajudar-los, “vaig estar en tot el procés de càsting, vaig estar a les seves audicions complexes, emocionals, en les coses que ens demanava J.A. Bayona a l’hora de com construir el personatge. I després vaig estar en tota la preparació i al set de rodatge.”

María Laura Berch és de Mar del Plata i ha treballat en prop de 200 projectes des del 2002, principalment a Argentina, Uruguai i Xile, però també a Espanya i a altres indrets. Actualment té en post-producció la seva primera pel·lícula com a directora, La noche sin mí.

La matinada de dilluns va haver de gestionar un altre tipus d’emocions, quan van quedar a les portes de l’Oscar: “Sempre és difícil, hi havia molt bones pel·lícules també –comenta–. Ens feia il·lusió que el cinema hispanoparlant tingués el seu reconeixement. Òbviament ens hagués encantat poder portar l’Oscar, però estem contents i feliços. El premi més gran d’aquesta pel·lícula és el que ha passat amb la gent i com ha rebut i resignificat aquesta història.” Netflix ha explicat que ja hi ha més de 87 milions de visualitzacions a la plataforma, una xifra que Bayona descriu com a “aclaparadora”. “Aquí estem nosaltres mateixos fent la nostra gestió emocional”, fa broma María Laura Berch.

Claudia Pinto, Marta Romero i Álvaro Longoria són alguns cineastes que presentaran les seves pel·lícules en el Brain Film Fest . Carme Elias lliurarà el premi especial Brain Film Fest 2024 a Maite Alberdi, que participarà virtualment en la cerimònia inaugural. Pau Garcia i Juan Domingo Gispert parlaran d’intel·ligència artificial i Natalia Vilor i Anna Freixas, d’envelliment cerebral amb perspectiva de gènere. Nir Sa’ar, guionista de The longest goodbye, reflexionarà en la clausura sobre el preu psicològic que paguen els astronautes en la conquesta de l’espai.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.