Economia

Empreses

De l'escorxador al supermercat

Monter conquereix el mercat del gall d'indi

L'empresa familiar dels germans Cañigueral aconsegueix liderar el mercat dels embotits curats de titot fruit de la col·laboració amb Mercadona

El pla d'expansió de la companyia pretén arribar als 35.000 m² de superfície per a plantes assecadores en sis anys

L'empresa anuncia
un producte innovador per al 2012 : l'embotit sense al·lergens

El pare dels germans Cañigueral, Joan, va posar la base els anys seixanta del que avui dia és Embutidos Monter. A Cassà de la Selva, d'on són i on viu encara avui la família, “era propietari d'una sala de desfer”, que encara tenen i que han anat millorant amb el temps, explica Joan Cañigueral, el germà gran i gerent de l'empresa. “Però el món del desfet es va estancar i, a més, es tenia molt poc marge de maniobra perquè sempre et trobaves entre el preu que et marcava el ramader i el del fabricant”, continua. “Així és que el pare va decidir comprar Monter el 1989, que llavors era una empresa d'embotit familiar, centrada en el món de la petita distribució”, indica el gran dels germans Cañigueral.

22 anys després, Embutidos Monter continua sent una empresa familiar, de segona generació, i ha aconseguit esdevenir líder dels productes de gall d'indi curat, amb el 85% de la quota de mercat, segons dades de la consultora Nielsen. L'empresa disposa ara de quatre plantes de producció que sumen més de 25.000 m² i que assumeixen tots els processos productius: des de la incorporació de la carn provinent de l'escorxador fins a l'obtenció del producte final destinat a la venda.

Tot i que va ser el 1998 quan van esdevenir oficialment interproveïdors de Mercadona, el gegant de la distribució a l'Estat espanyol, al gerent de l'empresa li agrada recordar que “quan el pare va comprar Monter, Mercadona ja hi era”. “Som dels primers proveïdors que va tenir”, hi afegeix. Com a proveïdors, anaven creixent amb Mercadona fins que els van proposar passar a ser interproveïdors, en una relació que es basa en la confiança mútua a llarg termini. “Això ens dóna estabilitat i moltes possibilitats de creixement”, apunta Miquel Casas, director d'administració de l'empresa. Actualment produeixen el cent per cent per a la marca Hacendado de Mercadona, que distribueix els productes Monter a tot l'Estat. “Tot i això, el nostre nom és a tots els nostres productes, a sota de la marca Hacendado”, afirma Josep Cañigueral.

La crisi els ha fet reduir costos i contenir preus, però no els ha privat d'invertir 23 milions d'euros des del 2006, ampliar les instal·lacions i engrandir la plantilla. Casas recorda que el 2008 tenien 192 treballadors, i que aquest any en tindran 275. Pel que fa a facturació, la progressió ha estat semblant. “La crisi ens va fer créixer el 2009 un 30% i el 2010, un 13%”, indica Casas. L'any passat, la facturació va ser de gairebé 80 milions d'euros i aquest any esperen arribar als 90 milions. Segons Joan Cañigueral el 80% dels proveïdors de Monter són locals. “Els que estem dins de Mercadona, som de les poques empreses que estem creant riquesa al nostre entorn”, destaca amb orgull.

La clau d'un bon embotit és l'assecament, que demana espais grans, on l'embotit hi serà entre un mínim de tres setmanes i un màxim de deu. “Fer embotit és senzill”, sosté el gerent. “El problema és tenir espai per a l'assecament i, per això, el nucli de les inversions són els assecadors”, conclou en aquest sentit.

Inversió i recerca

Monter ha invertit en un any sis milions d'euros en la construcció de 22 assecadors a les Planes d'Hostoles, a la Garrotxa, que s'inauguraran a finals de juny i que suposaran un increment de la producció del 25%. “No ens aturarem aquí, perquè els assecadors són el nostre coll d'ampolla”, apunta Joan Cañigueral. En sis anys, es preveu arribar als 35.000 m² d'assecadors. També la recerca preocupa l'empresa. El 2011 han inaugurat el laboratori on s'estudia la creació d'un embotit sense substàncies que puguin ocasionar al·lèrgia. El gerent anuncia que a principis del 2012 es presentarà un producte mixt de xoriç i llonganissa sense al·lergens: “Fem un producte sa, amb poca sal, sense gluten, de gustos equilibrats, i aviat el farem també sense al·lergens”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.