Economia

L’oli d’oliva, amb segell d’autenticació

Es crea un mètode per verificar origen, varietat i adulteracions del producte

Un consorci català ha desenvolupat un sistema per verificar l’origen i la varietat de l’oli d’oliva. La iniciativa forma part del projecte Autenfood, que lidera la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) i en el qual participen el grup de recerca en Lípids i Compostos Bioactius (LiBiFOOD) de la Universitat de Barcelona i diverses empreses catalanes del sector de l’alimentació.

L’objectiu del projecte és garantir la seguretat i l’autenticitat de productes agroalimentaris catalans, millorant la detecció del frau. “Malauradament, donat el seu valor gastronòmic i nutricional, l’oli d’oliva té associat un elevat risc de frau. Per aquest motiu, és important trobar fórmules que permetin controlar, detectar i reduir situacions enganyoses com ara possibles adulteracions fruit de barreges amb altres olis, al mateix temps que també es verifica la varietat de l’oli i el seu origen geogràfic”, explica Antoni Galceran, responsable sectorial de l’oli d’oliva FCAC.

El projecte, que s’emmarca en la Comunitat RIS3CAT Innoàpat, impulsada per ACCIÓ i coordinada per l’IRTA, ha tingut una durada de tres anys durant els quals s’han analitzat diferents paràmetres, en funció de cada objectiu de verificació. En total, han estat estudiades 400 mostres de les cinc denominacions d’origen d’oli d’oliva que existeixen a Catalunya, procedents de diverses zones productores.

Totes les dades obtingudes i avaluades a través de tècniques estadístiques avançades han permès identificar perfils dels compostos que poden ser utilitzats com a “empremtes dactilars” dels olis autèntics.

Eina de treball.

Com a resultat del projecte, s’ha plantejat un protocol d’autenticació de l’oli, una eina que es desenvoluparà a curt termini i que la FCAC, les seves cooperatives i la UB implementaran de manera progressiva com a eina de treball, amb l’objectiu d’escalar-ho a altres agents vinculats al sector de l’oli.

A Catalunya hi ha un total de 347 empreses productores d’oli d’oliva, que facturen globalment 800 milions d’euros, segons dades d’ACCIÓ i Prodeca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

El PIB de Barcelona supera per primera vegada els 100.000 milions

Barcelona

Les empreses d’ambulàncies s'enfronten al concurs més important

Barcelona
Javier Peña,
director de l’Escola Universitària de Disseny Elisava

“El disseny ha de posar l’usuari al centre, i aquest és avui el planeta”

Barcelona
Jaume Vilanova
President delegat del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya a Girona

“Amb un gestor administratiu el resultat obtingut serà el més beneficiós possible per al contribuent”

Quines són les grans empreses que atenen les urgències a Catalunya?

barcelona

365 Obrador vol captar altres públics amb noves marques

Barcelona

Datarmony inicia l’expansió internacional a Xile

Barcelona

El debat per internalitzar el servei, en suspens

barcelona
economia

Pacte a Freixenet per l’ERTO que afecta 615 treballadors

barcelona