Vianants: dret a anar distrets per la vorera
L’afany per fer ciutats més agradables ens va portar a guanyar espais al cotxe. L’ordenació de carrils exclusius, més segurs, va afavorir la reintroducció de la bicicleta en els desplaçaments urbans, i ara també utilitzats pel patinet elèctric, tota una revolució per a l’autonomia personal, a un cost assequible, i a més sense l’esforç d’haver de pedalar.
De la Diagonal barcelonina a qualsevol passeig, com el marítim de Cambrils, els carrils bici irrompen sovint, frec a frec, en l’espai propi del vianant. Dues ratlles, pintades al terra, atorguen la percepció d’exclusivitat a ciclistes i patinadors, en trànsit de pas, obviant el dret adquirit del vianant a anar distret per la vorera. Només a l’hora de creuar un carrer, el vianant hauria de posar-hi els cinc sentits.
Caldria repensar l’ordenació de les voreres sobre la base de la prioritat invertida, i el dret dels vianants, petits, joves o grans, a deambular sense direcció fixa, xerrar, observar, i en definitiva viure a escala humana.
Vallirana (Baix Llobregat)