Editorial

Fer de pagès, molt més que una vocació

Desgraciadament fer de pagès actualment no és només una qüestió de vocació, sinó de fermesa contra l’adversitat de l’augment desorbitat dels costos i l’injust desajustament entre el que cobren de les cadenes de distribució i el preu que n’acabem pagant els consumidors. La conseqüència d’aquestes dificultats econòmiques fan més difícil no només la viabilitat del sector, sinó el relleu generacional, sempre necessari en qualsevol activitat humana. La llista d’inconvenients no acaba aquí, treballar la terra o tenir cura del bestiar, o ambdues coses alhora, passa per gestionar unes subvencions sempre condicionades a uns requisits a vegades inassumibles. I també obliga a fer front a importacions de països tercers que aprofiten les escletxes legals per introduir aliments en condicions de clara competència deslleial.

I, malgrat tot, el camp està viu, amb noves organitzacions que reclamen pas al sindicalisme tradicional i famílies joves que deixen la ciutat per instal·lar-se a l’àmbit rural, no pas a fer vida contemplativa sinó amb un model de negoci clar i amb possibilitat d’èxit sostenible. Pel que fa a les noves plataformes reivindicatives sorgides a partir de les recents mobilitzacions arreu del país, es reclama més contundència a l’hora de visibilitzar les reivindicacions i superar el que consideren un caràcter merament testimonial pel que fa a alguns plens del Parlament. Lluny d’aplicar solucions, fins ara les administracions han estat incapaces de posar fi a l’asfíxia aplicada per l’actual sistema de distribució, amb les grans empreses que s’enriqueixen i un sector que sobreviu amb penes i treballs. I no només això: tant els governs de proximitat com la totpoderosa Comissió Europea han hagut de reconsiderar algunes decisions pel que fa a les restriccions per la sequera o pel que fa a l’aplicació de l’agenda verda que accelerava la restricció de l’ús de pesticides. Volem pagesos perquè, entre d’altres coses, volem continuar menjant, sense renunciar a uns cultius cada vegada més respectuosos amb el medi ambient però amb ritmes assumibles. No perquè tallin carreteres sinó perquè formen part d’un sector estratègic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia