Passar-se de patinada
S’han de reglamentar com un vehicle de motor: matrícula, assegurança, un carnet amb les normes bàsiques de circulació...
En plena rambla Catalunya de Barcelona una amiga caminava tranquil·lament quan un patinet se la va emportar. Atesa la contundència del xoc, va acabar per terra picant de cul i de cap. La noia va tenir la sensació com si l’hagués empaitat una moto. El conductor es va aturar, això sí. Però ella, amb l’atordiment del cop, no li va agafar cap dada. Quan es va anar refent, a banda de les patacades, va notar un dolor intens al braç. Resultat: el radi trencat per dos costats, i ves a reclamar a santa Rita. Els patinets elèctrics han d’anar pel carril bici, i si no n’hi ha, per l’asfalt. Molts dels seus conductors (no tots) van a una velocitat excessiva i torejant els vianants com si fossin vaquetes. Ja sigui caminant o conduint vehicle de quatre rodes m’han donat diversos ensurts. Si ets en una zona de vianants, per què els patinets hi poden lliscar capejant tothom? Qui va a peu ha de tenir preferència, i més en zones delimitades. Anant amb cotxe, els patinets m’han fotut més d’un ensurt, per exemple, en un pas a vianants: afluixes, mires i et disposes a passar quan del no res surt un patinet a tota pastilla i travessa davant dels teus nassos. O fent marxa enrere per sortir d’un aparcament, la visibilitat és limitada, i si ve un patinet i es passa pel folre la teva maniobra. De qui seria la culpa en cas de col·lisió?
És imprescindible que aquests vehicles es reglamentin. A Girona hi ha una ordenança municipal de circulació en què es diu que no poden superar els 20 km/h o els 30 km/h, segons la zona, i que s’ha de respectar la preferència de pas de vianants que travessin la via ciclista. Entenc que és insuficient, i s’han de reglamentar com un vehicle a motor: matrícula, assegurança, disposar d’un carnet amb les normes bàsiques de circulació... Ah!, i l’ordenança deixa clar que els patinets no poden dur dues persones.
Segons dades municipals, a Girona hi ha una xarxa pedalable / patinable de 42,2 km en diferents modalitats. Ara bé, la longitud actual de vies amb limitació de velocitat màxima a 20 km/h i amb prioritat de pas dels vianants és només de 7,48 km. I com “Zona a 30” hi ha senyalitzats 13,89 km, en què els vianants, tenen prioritat de pas respecte als vehicles. La velocitat màxima de circulació dels vehicles en aquest espai compartit és de 30 km/h, que tanmateix és la velocitat màxima a 198,57 km de vies de la ciutat.