ciència
La UPC comença a testar combustibles més sostenibles per a l’aviació
El combustible sostenible per a l’aviació, conegut com a SAF (sustainable aviation fuel), se situa com una de les grans esperances del sector aeronàutic per reduir l’impacte ambiental dels vols comercials. Amb la capacitat de disminuir fins a un 80% les emissions de CO2 al llarg del seu cicle de vida –i fins al 100% en alguns casos–, el SAF es pot utilitzar en els avions actuals sense cap modificació, fet que el converteix en una solució immediata i viable per avançar cap a la descarbonització del transport aeri.
En aquest context, Vueling i l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (Eseiaat) de la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC) han establert una col·laboració estratègica per estudiar a fons aquest tipus de combustibles. Els primers tests s’han dut a terme amb el combustible convencional JET A-1, SAF sintètic –obtingut a partir de CO2 capturat de l’aire i hidrogen verd– i SAF orgànic –produït a partir de residus com purins ramaders o plantes com el guaiule, que creix en zones àrides–. Tots aquests combustibles han estat facilitats per Repsol.
Manel Soria, investigador del grup Tuareg i responsable del projecte, explica: “Estem treballant per mesurar les diferències en el funcionament del motor quan s’utilitza combustible convencional en comparació amb els combustibles SAF. També analitzem l’empenta, els cabals d’aire i combustible i les temperatures de treball. Finalment, estudiem els efectes del combustible SAF en el motor dels avions.”
Tecnologies de producció
Aquest treball científic no només permetrà determinar quin tipus de SAF ofereix millors prestacions, sinó que també ajudarà a identificar quines tecnologies de producció són més eficients segons les matèries primeres disponibles en cada territori.
Per a Franc Sanmartí, director de sostenibilitat de Vueling, el compromís amb el desenvolupament del SAF és clar: “El combustible d’aviació sostenible és fonamental per avançar en la descarbonització del transport aeri i ja s’està subministrant a l’aviació comercial actualment. Tot i això, és necessari incrementar la seva producció i investigació per satisfer la demanda de la indústria actual. Acords com aquest són clau per accelerar en el desenvolupament de diferents tipologies de SAF.” L’impacte potencial del desenvolupament del SAF va més enllà del medi ambient. Segons un estudi elaborat per PwC per a Vueling, la indústria del SAF a Catalunya podria generar 10.640 milions d’euros al PIB i crear més de 41.000 llocs de treball.