Infraestructures i serveis

Queixa per la pèrdua de trens entre França i Barcelona

La companyia francesa només manté la línia directa amb París a partir de l’11 de desembre i suprimeix les de Lió i Marsella

Ajuntaments i usuaris en reclamen la continuïtat i recullen firmes

A la companyia ferroviària francesa SNCF li ha sortit una oposició que no s’esperava dins mateix del seu territori després de l’anunci que trenca la societat amb Renfe i només manté la línia directa de TGV París-Barcelona a partir de l’11 de desembre. A la ciutat de Lió, usuaris i el mateix ajuntament es mobilitzen per evitar perdre l’actual connexió amb la capital catalana, que desapareix igual com la Marsella-Barcelona-Madrid. L’equip de govern municipal ha enviat una carta al president de l’SNCF, Jean-Pierre Farandou, en què li demana que mantingui les dues línies alhora que una iniciativa ciutadana ja ha recollit més de 2.000 firmes.

“Per als lionesos, aquesta supressió futura constitueix un impacte negatiu major”, li escriu Valentin Lungenstrass, responsable de mobilitat del consistori ecologista abans d’afegir que “es viu com una decisió anacrònica i que incita literalment al viatge amb avió, cinquanta vegades més emissor de CO2”. Per la seva part, la petició popular dirigida tant al president de l’SNCF com de Renfe, Isaías Táboas, així com als ministres de Transports francès, Clément Beaune, i espanyola, Raquel Sánchez, denuncia que “la decisió de cancel·lar aquesta línia és incomprensible i irresponsable atesa l’emergència climàtica actual”.

El conflicte és fruit de la guerra comercial que han iniciat les dues companyies arran de la liberalització de les línies ferroviàries dins la UE. A principis d’any, l’SNCF va decidir donar per acabada l’empresa mixta Elipsos, que gestiona des del 2013 les interconnexions d’alta velocitat a través del túnel del Pertús i que mai no ha desenvolupat les capacitats reals de trànsit. L’SNCF només considera rendible la línia París-Barcelona i, des de l’11 de desembre en què es posa fi a Elipsos, limitarà els seus TGV a dues connexions diàries d’anada i tornada en aquest trajecte. Se suprimeixen així les altres amb Lió i Marsella, que operen ara mateix els AVE de Renfe.

La companyia espanyola, immediatament, va demanar a les autoritats franceses continuar tota sola amb aquestes línies, com abans ja havia sol·licitat explotar la Lió-Marsella amb la intenció d’estendre’s progressivament a la resta del país. A l’inrevés, l’SNCF explota amb la seva marca de baix cost Ouigo des de l’any passat la línia Barcelona-Madrid i acaba d’encetar la València-Madrid. La resposta per la línia Lió-Marsella, però, va ser que hi havia un problema d’homologació de senyalització i seguretat europees. I, fins ara, no hi ha resposta per les altres línies. Els responsables de Renfe confien poder circular-hi durant el 2023, tot i que la ministra Sánchez ja s’ha queixat als seus homòlegs francesos.

El diari Le Figaro, per la seva banda, ha publicat que l’SNCF ha cedit sis dels seus deu combois que passaven pel Pertús a les connexions d’Ouigo amb Madrid. Responsables de comunicació de l’SNCF van manifestar a aquest diari que es comprometen “a mantenir una oferta entre París i Barcelona més rendible i àgil” de manera independent. El regidor Lungenstrass, malgrat això, ens va criticar que la pèrdua de les línies de Marsella i Lió “no és acceptable per a la segona i tercera ciutats franceses”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.