Una vaga amenaça amb una primavera calenta a les autopistes d’Abertis
La protesta es durà a terme durant els caps de setmana a partir de divendres vinent
L’últim conflicte laboral, el 2010, va acabar fent aixecar els peatges
Els treballadors de les principals autopistes de peatge de Catalunya, l’AP-7, A-7, AP-2 i C-32, en els trams nord i sud, estan cridats a la vaga tots els caps de setmana a partir de divendres de la setmana vinent, 11 de maig, i fins a la diada de Sant Joan. La convocatòria la signa el sindicat majoritari d’Abertis, CCOO, amb el suport d’USOC, i afecta també les altres autopistes que la companyia té en territori de l’Estat espanyol.
L’últim precedent d’una vaga a les autopistes es va viure la Setmana santa del 2010, quan en l’operació sortida l’empresa va decidir aixecar les barreres de peatge per evitar que es formés un gran col·lapse de trànsit. En aquella ocasió, la Generalitat havia dictat uns serveis mínims del 50%, però l’empresa va optar per la mesura de no cobrar i evitar-se el conflicte.
En ser una vaga d’àmbit estatal, i en estar intervinguda la Generalitat per l’administració central, correspon ara al Ministeri de Foment designar els serveis mínims. Des del sindicat CCOO, el seu portaveu Ivan Orpella advertia ahir que no es pot obligar a treballar a les barreres de peatge perquè “el cobrament d’aquests peatges no és cap servei essencial”. Tot i això, Orpella no es mostra gaire optimista, en el sentit que tem que s’acabin dictant uns serveis mínims “abusius”.
Si tira endavant la protesta tal com l’han plantejat els sindicats, aquesta es durà a terme tots els divendres de les 6 a les 8 de la tarda, els dissabtes entre les 12 del migdia i les 2 de la tarda, i els diumenges en dues franges, de les 7 de la tarda a les 9 del vespre i de les 10 de la nit a la mitjanit.
La convocatòria de vaga s’ha plantejat després que l’empresa hagi trencat negociacions amb els sindicats, que reclamen una millora salarial, a la vegada que denuncien retallades de plantilles i un increment de beneficis de l’empresa que no han revertit en la seva nòmina.
Preocupa el futur
Un dels cavalls de batalla dels sindicats és la negociació d’una clàusula d’ocupació amb la qual pretenen aconseguir una cobertura jurídica pels llocs de treball de cara al futur escenari de venciment de les concessions, El primer venciment d’una concessió d’autopista es produirà aquest any amb l’AP-1 a Burgos, menter que pel que fa a Catalunya la primera és el tram entre Tarragona i el límit amb Castelló de l’AP-7 i que venç a finals del 2019.
El debat del futur de les autopistes el va engegar la conselleria de Territori amb una proposta d’introduir el sistema de vinyeta, proposta que ha quedat enterrada per la intervenció de la Generalitat. Segons l’opinió dels sindicats, el Ministeri de Foment pretén recuperar les concessions per tornar-les a treure a concurs i allargar l’actual sistema de pagament.