Ciència

Ciència

Influent al cel d’Europa

El palamosí Ramon Dalmau ha estat escollit per la revista ‘Forbes’ entre els trenta científics més influents menors de 30 anys de la Unió Europea pels seus models de control aeri

Crear models algorítmics d’aprenentatge per donar suport als controladors aeris, reduir costos, beneficiar les companyies i, en conseqüència, millorar l’experiència dels passatgers, és la gran passió del científic aeroespacial palamosí Ramon Dalmau-Codina. Aquest jove de 28 anys treballa a Brétigny-sur-Orge, a França, a la seu d’Eurocontrol, una organització pública civil i militar dedicada a la gestió i seguretat de la xarxa de transport aeri a Europa. Més que una feina per a Dalmau és una passió que ara s’ha vist recompensada en ser considerat un dels 30 científics menors de 30 anys més influents de la Unió Europea, segons una llista elaborada per la revista Forbes.

Dalmau destaca que es va sorprendre enormement quan li van trucar per dir-li que havia estat nominat i, posteriorment, per informar-lo que figuraria a la llista: “La revista escull en funció de nominacions i, la veritat, no he pogut aclarir encara qui ho va fer, tot i que li estic molt agraït.” Qui ho va fer estava convençut que no eren poca cosa el model d’aprenentatge automàtic dissenyat per Dalmau per predir els temps d’enlairament dels avions i, segurament, per l’altre projecte en el qual treballa: predir l’evolució dels retards i els impactes a la xarxa de transport aeri. Els responsables de la revista Forbes ho van veure igual que els seus avaladors anònims.

Dalmau és enginyer aeronàutic per la UPC i té un màster en matemàtica computacional i aplicada per la UAB. El 2017 ja va obtenir el premi Sesar Young Scientist, per la investigació científica en el camp de la gestió del trànsit aeri i l’aviació. Finalment, el 2019 va obtenir el doctorat en ciència i tecnologia aeroespacial per la UPC i ha estat investigador resident a la NASA, entre altres llocs.

“El projecte Curfew Collaborative Management –explica del treball que ha tingut en compte la revista– té com a objectiu predir com es propagaran els retards al llarg dels vols que executarà un avió durant el dia”, destaca il·lusionat, afegint-hi: “Amb la predicció per l’últim vol de la seqüència, l’aerolínia podrà prendre decisions més encertades i millorar operacions, com canviar d’avió perquè sap que el que es volia utilitzar per a un vol concret arribarà massa tard. Dalmau, però, no para, ara treballa amb el (FADE) per predir com evolucionarà el retard d’un vol. “És a dir, si disminuirà o creixerà, i en quina magnitud. Sabent com evolucionarà el retard, l’aerolínia podrà informar els passatgers i buscar solucions. Pensi que quan un avió és a l’aeroport costa diners.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]