Només un 4,5% dels casos del Güell es deriven al Trueta
Des que aquest centre d’atenció continuada va ampliar l’horari, el desembre del 2017, ha fet prop de 60.000 visites
L’ICS destaca l’elevat índex de resolució del nou dispositiu assistencial
Des que va ampliar l’horari d’atenció, el 18 de desembre del 2017, el centre d’urgències d’atenció primària (CUAP) Güell ha dut a terme un total de 56.493 visites. Els caps de setmana i festius, ha fet una mitjana de 296 visites i els dies feiners, 110.
Fa un any que el centre Güell va ampliar l’horari d’atenció a les urgències i va passar a donar cobertura les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any. L’ICS ha fet una valoració molt positiva del primer any de funcionament del nou dispositiu, ja que, segons ha destacat, s’ha demostrat que té un índex de resolució elevat: el 95,5% dels casos s’han pogut atendre satisfactòriament i només un 4,5% dels pacients s’han hagut de derivar a l’hospital Josep Trueta de Girona. Segons les mateixes fonts, l’ús del Güell ha augmentat en els últims anys, la qual cosa posa en relleu la seva consolidació com a centre d’atenció a les urgències de complexitat baixa i moderada. La mitjana de visites diàries ateses en festius l’any 2016 era de 237, registre que va pujar fins a les 251 el 2017 i que va arribar a 296 el 2018.
Del total d’activitat realitzada en un any, el 95% de les visites (56.493) han estat per atendre urgències, mentre que el 5% restant (2.960) han estat visites d’infermeria per a cures programades. De les urgències ateses, 50.828 persones s’han visitat al mateix centre i s’han fet 2.030 visites al domicili dels pacients. La resta de peticions d’atenció (3.635) s’han resolt per altres vies, principalment per via telefònica.
Des de l’any 2006, el Güell havia concentrat l’atenció a les urgències des de les vuit del vespre fins a les vuit del matí, i les 24 hores en cap de setmana i festius (en un horari en què els centres d’atenció primària no estaven operatius). El pla nacional d’urgències de Catalunya, que va aprovar el Departament de Salut el 2017, establia la necessitat d’obrir un recurs a l’atenció primària de l’àrea metropolitana de Girona que atengués les urgències d’atenció primària les 24 hores del dia. Atès el bon funcionament del CAC Güell, es va considerar ampliar l’horari d’atenció d’aquest centre i dotar-lo de més professionals. I aquest dispositiu es va transformar en un CUAP a mitjan desembre del 2017, coincidint amb el repunt assistencial de casos a causa de l’epidèmia de grip.
El Güell treballa de manera coordinada amb el telèfon d’emergències 061, que activa el recurs més adequat segons la demanda, especialment pel que fa a l’atenció domiciliària en horari de nit. Els dies feiners, l’atenció a domicili és atesa pels equips d’atenció primària i en el tram diürn dels caps de setmana, pels professionals del Güell.