Educació

Ajudar els fills a estudiar millora el seu rendiment

Un estudi de la Fundació Jaume Bofill recomana que les famílies s’impliquin més enllà del control dels deures

Ajudar a estudiar els fills és més útil a l’hora de millorar el rendiment acadèmic dels estudiants més que no pas controlar-los les notes i els deures. Així ho conclou un informe de la Fundació Jaume Bofill i l’Institut Català d’Avaluacions Públiques (Ivalua), que van presentar ahir a Barcelona les conclusions d’un estudi elaborat per Jaume Blasco. L’autor de l’informe destaca la importància que les famílies s’impliquin en l’educació dels fills amb accions com ara el foment de la lectura en l’etapa de primària o el suport als estudiants de secundària.

L’informe assenyala que hi ha un ampli ventall d’activitats per promoure la implicació dels pares en l’educació dels fills que ”no són la panacea” pels resultats “de magnituds moderades” que presenten, però que contribueixen a l’èxit escolar i, per tant, “val la pena que estiguin al cistell”. D’aquest tipus de tallers i programes destaca la importància de les activitats destinades a fomentar la lectura entre els petits. En aquest sentit, les famílies juguen un paper de tutoria quan els nens aprenen a llegir, i és interessant donar pautes als pares i mares perquè ho facin de manera efectiva. Ajudar els nens a llegir “mostra més impacte, mentre que llegir llibres als fills no mostra un efecte significatiu”, destaca l’informe.

Tenen també un efecte sobre l’educació, segons Blasco, els programes que ajuden les famílies a abordar els deures escolars. No es tracta tant de “posar-se en la substància” dels deures com de posar les condicions necessàries per a que aquests es puguin planificar, tant en el temps com en l’espai. Pel que fa a l’educació secundària, els pares no acostumen a estar tan a sobre dels deures, ja que és una etapa en què els alumnes són més autònoms i els continguts, més complicats. L’informe destaca la necessitat que les famílies s’impliquin en el coneixement del que es fa a l’escola i en el projecte vital dels adolescents. L’informe recomana en aquest sentit comunicar-se amb el fills sobre qüestions escolars, crear ambients i rutines per a l’estudi i projectar expectatives positives sobre l’escola. “La comunicació i la col·laboració amb els professors generen un efecte més rellevant sobre el rendiment acadèmic que l’assistència a funcions o la implicació en associacions de pares i mares”, assenyala Blasco.

L’estudi recomana que els adults participin en programes que ajudin a acompanyar les rutines i tasques escolars dels fills, i que les escoles orientin les famílies, sobretot aquelles que se sentin menys capacitades per poder incorporar aquestes pautes en el seu dia a dia.

LA XIFRA

6
anys
és l’edat en què es comença l’educació primària, una etapa on és fonamental el foment de la lectura.

LA FRASE

Ajudar a llegir mostra més impacte, mentre que llegir als fills no mostra un efecte significatiu
Jaume Blasco
Director de l’estudi


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
RELIGIONS

Vides de jesuïtes

Barcelona
SOCIETAT

La Ruta del Bacallà de Damm, a una trentena de restaurants de Barcelona

El Clínic potencia la recerca de noves immunoteràpies

Barcelona

30 anys de centres cívics de Girona

girona

El turisme de països llunyans genera un 50% d’ingressos

Barcelona

Segon sopar en benefici de l’Idibgi

vilablareix
societat

Poma de Girona per a Brugada

Pancartes reivindicatives per reclamar la millora del vial Sant Jordi d’Olot

Olot
societat

Barcelona pagarà tres milions a l’UTE que perforava les Glòries