Educació

Escoles i instituts apliquen mesures per millorar l’ús social del català

Educació finançarà amb dos milions aquest curs les accions dels centres per revertir el retrocés de la llengua

El 2026-2027 totes les escoles hauran d’haver presentat propostes per millorar els usos lingüístics

Quan el 2021 es van encendre les alarmes pel baix ús social del català a les escoles i instituts el Govern va anunciar un pla de xoc a tot el sistema educatiu per revertir aquesta tendència. Aquesta tarda s’han presentat les primeres concrecions del pla: un total de 800 centres educatius estan compromesos a posar en marxa accions concretes per millorar l’ús de la llengua dins i fora de l’aula, i la previsió és que 700 centres es vagin incorporant cada curs al pla fins que el 2026-2027 ho hagi fet la totalitat. El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha encapçalat l’acte de presentació d’Activem-nos pel català a la Farga de l’Hospitalet.

El pla per incrementar l’ús del català ha començat per una prova pilot en 200 escoles, que el curs passat van participar al programa Usos Lingüístics a l’Entorn Escolar (ULAE). Aquest curs 600 centres més s’han afegit a l’ULAE. En aquest programa els claustres analitzen amb profunditat els usos lingüístics de les escoles i instituts, dissenyen objectius i posen en marxa accions. L’anàlisi dels primers 200 centres va mostrar la necessitat d’emprendre accions concretes, i a partir d’aquí el departament d’Educació ha establert 10 fites per canviar els usos lingüístics.

Entre aquestes cites es troben, per exemple, la implantació de metodologies d’immersió lingüística per garantir la interacció en català entre l’alumnat; estratègies per tal que els alumnes que entren nous a P3 i primer d’ESO i de batxillerat creïn vincles en català; que es fomenti el català al pati amb activitats de dinamització un o dos dies a la setmana i que es dissenyin les reunions amb les famílies perquè aquestes es puguin desenvolupar en català amb el material que calgui.

Les fites estan relacionades amb el canvi d’usos lingüístics tant a l’activitat lectiva com a la que es realitza al pati, passadissos i menjador i en relació amb les famílies. Han sorgit 300 possibles accions i en el que queda de curs es demanarà als centres participants que triïn una de les deu fites i impulsin una nova acció el curs vinent. Educació finançarà aquesta acció amb una subvenció de fins a 1.300 euros per centre. Enguany destinarà dos milions del pressupost, i la previsió és mantenir la xifra en cursos posteriors per als centres que s’hi vagin afegint.

Cada any Educació farà un seguiment intensiu a 100 escoles i instituts i afavorirà que els 600 restants vagin treballant en format de xarxa, amb acompanyament dels primers centres. Educació demanarà que les accions donin resposta a alguna de les 10 fites, i deixaran que els centres les implantin com considerin. L’execució es pot fer amb accions tan diverses com tallers de rap i producció musical, activitats de conscienciació sobre l’ús responsable del mòbil i les xarxes socials i tallers d’escriptura creativa. O bé prioritzant la millora del català al menjador i en les reunions amb les famílies.

A la Farga s’han explicat les fites del pla i experiències dels centres i entitats per promoure al català . També un grup de delegats del sindicat Ustec ha exposat, en aquest cas, les seves demandes per incrementar la inversió en educació i revertir les retallades. Gonzàlez-Cambray ha assegurat davant de les 1.300 persones que s’hi han aplegat que “cal conjurar-nos i passar a l’acció per incrementar l’ús del català als centres educatius. Identifiquem bones pràctiques, les compartim i fem un acompanyament amb finançament econòmic”, ha conclòs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.