El Banc dels Aliments de Girona va repartir 2.667 tones el 2018
El president de la fundació destaca positivament que el 40% del menjar que van obtenir va ser gràcies a la lluita contra el malbaratament
Es va contribuir a l’alimentació de 33.224 persones
“En el nostre ADN hi ha la lluita contra la fam i el malbaratament del menjar.” Aquest objectiu va ser remarcat ahir pel president del Banc dels Aliments de les Comarques de Girona, Frederic Gómez, que va presentar la memòria d’activitat de la fundació, corresponent al 2018. Precisament partint de la premissa inicial, encaminada a una societat més igualitària i sostenible, va destacar “molt significativament” que el 40% del menjar que van aconseguir l’any passat “va ser gràcies a l’aprofitament alimentari”. I és que, arreu de la demarcació de Girona, el Banc va repartir 2.667 tones de productes. I, dins d’aquest còmput, s’hi inclouen “1.069.829 quilos que van correspondre a aliments que, si no haguessin sigut agafats pel banc per a la seva distribució entre la gent necessitada, s’haurien acabat destruint”.
Gómez va especificar a continuació quina va ser la procedència d’aquest menjar que es va evitar que es llencés. “Per exemple, tota la fruita i verdura que són excedents del sector agrari. No són productes dolents. Al contrari: són d’una qualitat excel·lent, però no es van poder vendre.” De fet, per evidenciar-ho, Gómez va demanar als assistents a la presentació d’ahir que es fixessin en el bon estat de les fruites que hi havia a les caixes emmagatzemades a la nau del Banc dels Aliments de Girona, situada al carrer Palol d’Onyar.
En segon lloc, va explicar que van rebre menjar “que es retira de les prestatgeries de les grans superfícies comercials perquè la data de consum preferent o la data de caducitat és propera”, i així també s’evita el seu malbaratament. I, en tercer lloc, dins del 40% s’hi comprenen aquells productes que tant els establiments com el sector agrari van donar al Banc dels Aliments perquè, tot i ser totalment aptes per al consum, no reunien les condicions adequades per a la venda al públic.
D’altra banda, d’entre les 2.667 tones repartides el 2018, 711.247 quilos van arribar de donacions de particulars i empreses (amb campanyes com el Gran Recapte), i 885.667 quilos van provenir dels programes d’ajut de la UE. Gómez va matisar, però, que per ells el més destacat és el que s’obté frenant el malbaratament. Entre les raons, pel “gran valor ecològic” que representa: “Donant sortida als 1.069.829 quilos d’aliments es va evitar que anessin a l’atmosfera més de 5.000 tones de CO2. L’ideal seria que tot el menjar que repartim tingués aquesta procedència. Però malauradament no en fem prou, ja que distribuïm a l’any uns 80 quilos per persona. Encara estem lluny dels 110 quilos, que seria la quantitat òptima per donar a col·lectius que no disposen d’aliments suficients.”
Menys beneficiaris
El banc no reparteix mai directament el menjar, sinó que el fa arribar als ciutadans i ciutadanes que ho requereixen a través d’entitats benèfiques acreditades. Les 2.667 tones que es van distribuir –mitjançant 86 entitats– tenien un valor estimat de 4,7 milions d’euros. Amb el repartiment d’aquests productes es va contribuir a l’alimentació de 33.224 persones. El nombre de beneficiaris va ser inferior al del 2017, en què el total d’atesos va ser de 35.620.
La punta més alta es remunta al 2013, amb 42.427 beneficiaris. Aquesta reducció s’explica per diversos motius. En part, obeeix a l’aplicació de la nova renda garantida de ciutadania i al “control cada cop més estricte” per part dels serveis socials (que són els que avaluen i deriven les persones necessitades cap a les entitats benèfiques). Gómez va esmentar, a més, altres factors, com ara el fet que hi ha gent que estava a l’atur i que ha trobat feina o que hi ha hagut ciutadans nouvinguts que, després de veure’s immersos en la crisi, van decidir tornar als seus països d’origen.
En referència als quilos de menjar que es van repartir el 2018, Gómez va indicar que estan “dins la tònica general dels últims temps”, ja que es distribueixen anualment entre 2.500 i 3.000 tones. La comarca amb més persones ateses l’any passat va ser el Gironès, seguida de la Selva, l’Alt Empordà, el Baix Empordà, la Garrotxa, el Ripollès i el Pla de l’Estany. I, per tipus d’aliments recollits, les principals partides van ser de làctics, fruita, begudes, conserves vegetals, oli i carn fresca.
LA FRASE
LES XIFRES
Crida pública per intentar trobar més voluntaris
A Catalunya es calcula que es malbaraten, anualment, un mínim de 35 quilos d’aliments per persona. Per conscienciar sobre aquesta situació, des del Banc dels Aliments de Girona es van realitzar, el 2018, 55 xerrades en 23 centres educatius per difondre l’activitat de l’entitat i, sobretot, per fer pedagogia. Ahir, el president de la fundació, Frederic Gómez, va concretar que l’any passat tenien 57 voluntaris (duen a terme tasques al magatzem, a les oficines o formen part de l’equip que fa les xerrades als col·legis per evitar el malbaratament). Dos dels voluntaris, que conduïen les furgonetes, ara ja no hi són perquè van trobar feina. “Nosaltres, per anar bé, actualment necessitaríem entre deu i quinze voluntaris més per ajudar a preparar i repartir les comandes per a les entitats benèfiques. Ens fan falta especialment conductors”, va dir Gómez. En aquests moments, el banc disposa de tres furgonetes. La més nova els va arribar fa pocs dies, gràcies a una donació de The Global FoodBanking Network.
El Banc dels Aliments de Girona va recollir un 4% menys de menjar que el 2017 (aleshores, van ser 2.764.920 quilos). Per Gómez, el descens no és significatiu, perquè obeeix a una única causa. I és que ara fa dos anys, arran d’un excedent de producció, el Ministeri d’Agricultura va enviar-los diversos tràilers amb suc de préssec, que és el que va fer pujar el total.
Més de tres dècades de trajectòria
“El 2018 va ser un any molt especial per al Banc dels Aliments de les Comarques de Girona, ja que vam celebrar el trentè aniversari”, va rememorar ahir Gómez. Es tracta d’una fundació privada que es va constituir el 16 de desembre del 1988. El de Girona és el segon banc dels aliments més antic de l’Estat espanyol, després del de Barcelona. El 24 de maig de l’any passat es van celebrar oficialment les tres dècades de trajectòria en un acte al magatzem de la fundació, a la zona de Girona est. Gómez recorda que, mentre que el primer any van repartir 5 tones d’aliments, ara s’acosten a les 3.000 anualment. Fa un agraïment a la cinquantena de voluntaris estables de què disposen, i que són els que gestionen i mouen aquest menjar. A banda, en la memòria presentada ahir s’hi assenyala que tots els bancs d’aliments tenen uns trets essencials: ser independents, aconfessionals, apolítics i sense ànim de lucre.