Educació

S’inclouen al diccionari neologismes com ‘quinoa’, ‘animalisme’ i ‘distopia’

La darrera actualització de l’Institut d’Estudis Catalans també incorpora l’addició del substantiu femení ‘gerenta’ i el terme ‘emergència climàtica’

La secció filològica de l’Institut d’Estudis Catalans ha acordat afegir a la versió en línia del diccionari els neologismes del 2019 animalisme i animalista. També s’hi han incorporat paraules en voga i d’ús generalitzat avui dia com ara distopia i quinoa. En aquesta darrera actualització, que incorpora fins a 51 articles nous, se subratlla la inclusió de gentilicis com ara namibi, saudí i saudita.

A criteri de la secció filològica, s’hi incorporen un bon nombre d’adjectius provinents de participis de passat, el significat dels quals no es desprèn del significat del verb. Així doncs, són adjectius que s’han lexicalitzat amb un sentit diferent del sentit del participi de passat del qual provenen, com ara adormit, assistit, assolellat, desfasat, divorciat i separat.

A més, s’hi inclouen una quarantena de modificacions de termes, que van des d’addicions i esmenes fins a supressions, que poden afectar qualsevol informació de l’article del diccionari. Entre les quals, destaca el substantiu femení gerenta, ja que fins ara el diccionari solament recollia gerent per als dos gèneres.

D’altra banda, l’IEC ha acordat l’actualització dels exònims en les definicions de neerlandès, amb la supressió d’Holanda, i de kirguís, en què s’introdueix la denominació actual del país en català, Kirguizistan. Així, s’ha sistematitzat l’ús de l’article definit davant de determinats exònims (cérvol, dogon, equatorià, fang², franc¹, gabonès, malai, mangabei, massai, nigerí i piastra).

Segons la institució, també són rellevants les accepcions figurades que s’han afegit en els articles de bastir i edificar, així com el terme emergència climàtica, afegit com a exemple dins l’entrada d’emergència.

La llista de tots els canvis introduïts en aquesta nova actualització del DIEC2, la desena des de l’any 2007, es pot consultar en l’apartat Actualitzacions de la consulta en línia del diccionari. El DIEC2 a internet permet dos tipus de cerca: la consulta bàsica i la consulta avançada.

Consultes i canvis en línia

La segona edició del DIEC dona continuïtat al projecte definit per la primera (DIEC1) i respon a la voluntat de mantenir el diccionari actualitzat. Des de l’any 2007, ha estat objecte de diverses actualitzacions, amb la incorporació de les modificacions aprovades per la secció filològica. Algunes de les quals tenen l’origen en els suggeriments i les observacions que els usuaris de diversos àmbits fan arribar a les oficines lexicogràfiques i que són tinguts en consideració. Un cop aprovats, l’IEC fa públics els canvis a través de la consulta en línia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]