Administracions

El pla de l’aeroport recull inversions per 363 milions

L’Estat treu a informació la proposta del nou pla director

Considera essencial aconseguir noves rutes i millorar la connectivitat amb Barcelona per arribar als 7 milions de viatgers anuals

El Ministeri de Transports de l’Estat ha tret a informació la proposta de revisió del pla director de l’aeroport Girona-Costa Brava amb una previsió molt ambiciosa: aquesta instal·lació podria iniciar el seu desenvolupament màxim amb una primera previsió d’uns 7 milions de passatgers anuals, si es connecta amb la terminal del TAV i es porten a terme inversions per un valor d’uns 363 milions d’euros. En aquesta sentit, l’Estat el gener de 2021 ja va adjudicar la redacció de l’estudi informatiu del baixador a Vilobí d’Onyar per un import de 284.592 euros i va donar 24 mesos a l’empresa contractada per trobar la ubicació idònia. Estem davant d’unes dades que s’han de contextualitzar tenint en compte que l’aeroport va tancar l’any 2019 amb un total d’1.932.255 passatgers, venint ja d’una clara tendència descendent des del 2009, després d’assolir el màxim històric el 2008 amb 5,49 milions de passatgers. A més, i darrerament, també cal anotar que ha estat afectat per l’efecte de la pandèmia.

El document, que es pot consultar a la plana de participació del ministeri , detalla que només quan es millori la connectivitat amb Barcelona, amb la terminal de Vilobí, i sempre que l’aeroport sigui capaç d’aconseguir noves rutes, es podria arribar a superar els 10 milions de passatgers –en concret, en rebria 10.180.400–, amb 73.990 operacions d’aeronaus, de les quals, 69.500 serien de companyies comercials. Per aconseguir-ho, i segons l’estudi, caldria dur a terme una inversió d’uns 363 milions d’euros, la majoria per millorar i reformar la terminal.

La proposta del nou pla, que va sortir ahir a informació pública, ha d’assentar, doncs, les bases per planificar el futur de l’aeroport a mitjà i llarg termini. Per dur-ho a terme preveu diversos escenaris de futur per arribar a duplicar el seu màxim històric de passatgers.

El primer d’aquests aniria lligat al que considera un creixement estàndard; és a dir: l’aeroport no seria capaç d’atraure trànsit addicional remarcable i es quedaria amb uns 3,38 milions de passatgers anuals, operant 31.505 vols. El segon, que aposta clarament pel creixement, preveu la bona influència de la bona connexió amb l’estació del TAV com un element determinant. Això provocaria un augment considerable de la seva àrea d’influència i, per tant, la demanda de passatgers. Un escenari que a mitjà i llarg termini preveu que es recuperin rutes que ja hi operaven i que donaria un efecte on “es potenciï Catalunya com a destinació en conjunció amb l’aeroport del Prat”, es destaca a l’estudi.

De tot el paquet de projectes, que es consideren clau i que es treballen en paral·lel, el que s’emportaria el gruix més gran quant a inversió seria l’ampliació i reforma de la terminal (222 milions d’euros). Dins la llista, però, també hi apareix la construcció d’una nova torre de control situada a uns 500 metres de l’actual (7), la connexió de la terminal de Vilobí amb la via de l’alta velocitat (55), l’ampliació de les plataformes d’estacionament d’aeronaus (15) i el trasllat de l’actual estació d’autobusos (10).

El nou pla director també recull que s’haurien de destinar 20 milions a l’adquisició de nous terrenys per a l’aeroport Girona-Costa Brava. De fet, recull que caldria comprar 40,58 hectàrees incloses dins el terme municipal de Vilobí d’Onyar per si calgués ampliar la pista d’aterratge i enlairament. L’estudi diu que “la longitud de l’actual és adequada per a la flota i els assoliments previstos”. Però també admet que “la millora de la connectivitat amb Barcelona” podria suposar que a Vilobí hi aterressin avions més grans o que s’inauguressin rutes cap a “destinacions més llunyanes”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia