infraestructures
TRANSPORT PÚBLIC
El túnel de FGC d’Espanya a Gràcia començarà a l’estiu
La nova línia L8 es farà amb tuneladora i tindrà estacions a Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia
La plaça Espanya ja no serà terminal i tots els trens arribaran fins a Gràcia com un metro
El govern posa en marxa el perllongament de la línia L8 de Ferrocarrils (FGC) del Baix Llobregat-Anoia des de plaça Espanya fins a l’estació de Gràcia de Barcelona. Serà una obra complexa perquè creuarà diversos túnels viaris, de metro i ferroviaris així com el gran dipòsit d’aigües pluvials del carrer Urgell. Es farà amb el mètode més segur de tuneladora però amb un termini ample de construcció –cinc anys l’obra civil del túnel i de les noves estacions i algun més per a l’adequació de vies i estacions– de manera que està previst que entri en servei entre el 2029 i el 2030.
La de plaça Espanya deixarà de ser l’estació terminal de FGC i tots els trens arribaran fins a Gràcia a través de les noves estacions d’Hospital Clínic i Francesc Macià de manera que la línia farà de metro amb un temps estimat de 7 minuts per una zona de l’Eixample –al voltant de l’eix del carrer Urgell– on avui no hi ha servei de metro entre mar i muntanya –l’L3 voreja l’Esquerra de l’Eixample i l’L5 la travessa d’est a oest. L’estació d’Hospital Clínic se situarà a l’alçada del carrer Rosselló mentre que la de Francesc Macià serà també al carrer Urgell a tocar de la plaça.
58 mesos de perforació
El projecte s’ha presentat i es licita avui amb un termini d’execució de 58 mesos i suposa una inversió de 320 milions per l’obra civil, que està previst que comenci a l’estiu i s’allargui fins al 2028 – l’obra global costarà 430 milions quan es liciti l’adequació de vies, catenàries i estacions en el futur.
L’obra civil inclou la perforació del túnel de 10,2 m. de diàmetre des de Gran Via fins a Gràcia, la construcció dels pous de les futures estacions d’Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia i l’ampliació de l’estació de plaça Espanya. La impossibilitat de perforar des del gran intercanviador de plaça Espanya obligarà a construir en mina un tram inicial de túnel des de l’estació de FGC fins a la Gran Via. El pou d’atac de la tuneladora s’obrirà al davant del centre comercial Arenas i s’excavarà una galeria per sota del carrer Llançà per extreure pel Parc Joan Miró les terres que perforarà la tuneladora.
El túnel de la nova L8 passarà a plaça Espanya per sobre de la línia L3 de metro i, immediatament, descendirà de cota per continuar per sota de l’L1 al llarg de la Gran Via i seguir a força profunditat per pujar pel carrer Urgell per sota dels túnels de Rodalies a l’alçada de l’Avinguda Roma, del túnel del TAV a Provença i del gran dipòsit d’aigua pluvial abans d’arribar a l’estació d’Hospital Clínic, on també creuarà per sota l’L5 de metro. D’aquí anirà pujant de cota en el traçat restant cap a Francesc Macià i Gràcia –la major profunditat seran 52 metres sota el subsòl de Gràcia. Les obres per desviar els serveis afectats per les excavacions superficials ja fa temps que van començar i es preveu que estiguin acabades a l’estiu, quan començaria la perforació del túnel. El subsòl per on passarà la tuneladora és previsiblement de bon fer perquè està format majoritàriament per llimbs i graves. Amb tot, el departament de Territori preveu fer 13.523 inspeccions a habitatges i locals situats en l’eix del traçat.
Quan entri en servei, la nova L8 que ja connecta amb l’L1 i L3 de metro a plaça Espanya intercanviarà amb l’L5 de metro a Hospital Clínic, amb el tramvia a Francesc Macià i amb els Ferrocarrils del Vallès a Gràcia.
Metro del carrer Urgell
De fet, les previsions són que la major demanda d’aquests nous 4 Km de línia sigui la dels usuaris de Barcelona que l’utilitzaran com un servei de metro i, en segon terme, la dels usuaris del Baix Llobregat i Anoia que podran anar directament fins a l’Eixample Esquerra i Gràcia. Avui la línia del Llobregat-Anoia té 23 milions de viatges anuals amb 41 estacions i 99 Km. i es preveu que el perllongament fins a Gràcia incrementi en 19,5 els milions de viatges, uns 70.000 diaris.
El nou secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, destaca que el perllongament suposa una connexió interna per una zona de Barcelona que avui no té cobertura ferroviària però, “més important”, ha de permetre reduir els cotxes privats que cada dia entren a la ciutat.
El projecte per unir les dues xarxes de FGC per l’interior de Barcelona va ser planificat per primer cop al Pla Director d’Infraestructures 2000-2010. Després de la crisi econòmica del 2008 que va aturar les infraestructures i passada la pandèmia, els propers anys es preveu que dues tuneladores –la de l’L9 continua perforant– tornin a treballar simultàniament al subsòl de Barcelona.