Treure’s un carnet, fer formació o tenir una assegurança, a debat
El RACC proposa cursos per poder circular i ofereix assegurances
L’entitat Amics de la Bici no vol carnet i acusa el RACC de voler fer negoci amb les bicicletes
En les seves recomanacions finals, basades en els resultats del baròmetre, el RACC proposa fomentar la formació i el coneixement de la normativa de circulació urbana. Seria oportú desenvolupar una formació obligatòria i gratuïta per als usuaris de la bicicleta que no tinguin coneixements previs del reglament. A més, defensa promocionar assegurances específiques per a ciclistes.
L’associació Amics de la Bici llegeix aquestes propostes com la voluntat del RACC d’impulsar un carnet obligatori per als ciclistes i conductors de patinets elèctrics. En un comunicat emès poc després del baròmetre, l’entitat denuncia que el carnet “no té res a veure” amb el coneixement de les normatives, sinó que és un permís que justifica “saber conduir el vehicle”. Per aquest motiu consideren que no és necessari per als ciclistes, ja que “ja saben anar amb bici”.
En aquest sentit, l’entitat insisteix que tothom ha de conèixer la normativa de circulació, tant conductors de vehicles de motor com vianants o ciclistes. “Incloure els vehicles sostenibles a la circulació no vol dir equiparar-los a les problemàtiques dels vehicles de motor”, destaquen.
També consideren que la proposta del RACC està motivada per interessos empresarials. “Un dels problemes del RACC és el temor de perdre usuaris i socis del seu club davant de l’evidència que l’ús de la bicicleta augmenta i, per això, pretén posar dificultats”, afirmen.
Perfil del ciclista
En línies generals, el perfil del ciclista a Barcelona és el d’una persona jove, ja que el 71% tenen entre 21 i 40 anys, i són fonamentalment persones que utilitzen la bici per anar a estudiar o a treballar. El 61% es desplacen amb la seva pròpia bicicleta, mentre que un 39% fan servir bicicletes multiusuari (sharing). La majoria dels enquestats, el 70%, es desplaçaven a peu o en transport públic abans d’anar en bicicleta, mentre que un 18% feien servir el cotxe o la moto.